بازگشت انتظار پس از جهش اونس

بازگشت انتظار پس از جهش اونس
فلز زرد صبح سه‌شنبه دوباره به روند انتظاری پیش از جهش دوشنبه بازگشت، با این تفاوت که روند انتظاری اونس در آستانه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به کانال بالاتر منتقل شده بود.
فلز زرد صبح سه‌شنبه دوباره به روند انتظاری پیش از جهش دوشنبه بازگشت، با این تفاوت که روند انتظاری اونس در آستانه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به کانال بالاتر منتقل شده بود. اونس هفته کاری جدید را با روند انتظاری آغاز کرد، اما بعدازظهر دوشنبه مقطع جهشی چندعاملی بود که اونس را به بالای مرز روانی برد. اونس سه‌شنبه را با نوسان‌های اندک سینوسی پیرامون قیمت بسته شده روز دوشنبه شروع کرد، اما در بعدازظهر قیمت رو به افزایش گذاشت به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 19:30)  هر اونس طلا که روز دوشنبه روی قیمت 1201 دلار ایستاده بود، به قیمت 1212 دلار رسید.
اونس روز دوشنبه شاهد رشد 21 دلاری از قیمت بسته شده روز جمعه بود، جهشی که ناشی از چند عامل بود. «پوشش کوتاه‌مدت» شدید در بازار آتی، «شناسایی سود» در بازار نقدی و افزایش خرید طلا به عنوان سرمایه امن باعث جهش قیمت طلا در اولین روز هفته شد. اونس روز جمعه به کمترین قیمت در 5 هفته پیش از آن رسیده بود تا روز دوشنبه نوسان‌گیران فعال شوند. آنچه به خرید افزایش طلا به عنوان سرمایه امن منجر شد، رسیدن اخبار بد تازه از مذکرات میان یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی به این کشور بود.
دیگر خبری که در این روز به رشد طلا کمک کرد، گزارش‌هایی بود مبنی بر اینکه «سیتی‌بانک» یک معامله یک میلیارد دلاری طلا با ونزوئلا انجام داده است. گویا ونزوئلا این کار را برای افزایش ذخایر خارجی خود انجام داده است، اما چنان که اشاره شد اثر نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد یونان توجه‌های بسیار بیشتری را به خود جلب کرد. اخبار روز دوشنبه حاکی از پیشرفت اندک مذاکرات بود. دوشنبه شاخص دلار هم به پایین‌ترین سطح خود در 3 هفته گذشته رسید تا فشار روی فلز زرد افزایش یابد. دیگر عامل خارجی مهم برای بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت خام روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد تا رشد طلا را محدود کند.  اما روز گذشته روز آغاز نشست دوروزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود که بیانیه پایانی آن امروز منتشر خواهد شد. البته اعلام شده که جنت یلن، رئیس فدرال رزرو پس از این نشست، کنفرانس خبری نخواهد داشت. مهم‌ترین مساله در بیانیه پایانی، نشانه‌های زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو است. شروع این افزایش از ماه ژوئن می‌تواند فلز زرد را با فشار زیادی روبه‌رو کند. بازار طلا روز گذشته به دلیل انتظار برای معلوم شدن این نشست، روند انتظاری داشت. البته انتظارها این بود که بازار روز دوشنبه نیز کاملا در انتظار به سر ببرد، اما عوامل نامبرده اونس را از بند نرخ بهره آمریکا به‌طور موقت رها کردند. کمترین و بیشترین قیمت‌هایی که روز سه‌شنبه تا لحظه تنظیم این گزارش ثبت شدند، 1198 و 1214 دلار بودند. درحالی که بهای نفت خام روز سه‌شنبه با ثبات نسبی همراه بود، شاخص دلار تا زمان نوشته شدن این گزارش افت کرد.
رشد چشمگیر قیمت طلا در پایان معاملات روز دوشنبه و رسیدن قیمت هر اونس طلا به بالای 1200 دلار در هر اونس بار دیگر این واقعیت را نشان داده است که گمانه‌زنی درخصوص وضعیت نرخ بهره آمریکا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت این فلز زرد دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، قیمت طلا روز دوشنبه بیشترین افزایش از ماه ژانویه را ثبت کرد و قیمت نقره نیز با بالاترین رشد از ابتدای امسال روبه‌رو شد. بر اساس این گزارش ادامه بحران مالی و بدهی یونان و گمانه‌زنی کارشناسان و سرمایه‌گذاران درخصوص تاخیر احتمالی افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت طلا داشته است. به‌نظر می‌رسد انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا نیز در روزهای آینده تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا خواهد داشت؛ اما چنان که اشاره شد بیانیه نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا امروز منتشر خواهد شد و این مساله می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد. ‌هاوارد ون، تحلیلگر ارشد «اچ‌اس‌بی‌سی» می‌گوید: «بازار طلا در شرایط کنونی به شدت تحت ‌تاثیر آمارهای اقتصادی آمریکا و نشست دو روزه فدرال رزرو است.» البته برخی تحلیلگران نیز معتقدند انتشار آمارهای ناامید‌کننده اقتصادی نشان می‌دهد فدرال رزرو باید افزایش نرخ بهره را تا سال آینده به تاخیر بیندازد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۸:۴۴:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد