عقب نشینی دلاری در بازار طلا

عقب نشینی دلاری در بازار طلا
طلا که در نخستین روز هفته کاری جدید به بالاترین قیمت‌ها در 6 هفته گذشته رسیده بود، روز گذشته از این اوج کناره گرفت. هر اونس فلز زرد که روز دوشنبه قیمت 1224 دلاری را نیز تجربه کرد، در پایان این روز روی بهای 1214 دلار ایستاد.
طلا که در نخستین روز هفته کاری جدید به بالاترین قیمت‌ها در 6 هفته گذشته رسیده بود، روز گذشته از این اوج کناره گرفت. هر اونس فلز زرد که روز دوشنبه قیمت 1224 دلاری را نیز تجربه کرد، در پایان این روز روی بهای 1214 دلار ایستاد. روز سه‌شنبه نیز تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1212 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد.
اونس در واقع روز دوشنبه 12 دلار رشد قیمتی را برای خود ثبت کرد، رشدی که عمدتا ناشی از اثر داده‌های بد گزارش روز جمعه اشتغال‌زایی آمریکا و خرید فنی بود. این عوامل اونس را در مقطعی از روز به بالاترین قیمت‌ها در یک ماه و نیم گذشته رساندند. در واقع آمار بد از بازار کار و دیگر حوزه‌های اقتصاد آمریکا چشم‌انداز فنی طلا را تا حدی بهبود بخشیده است، اما رشد طلا در ادامه روز توسط رشد شاخص‌های سهام آمریکا محدود شد. 
گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا نشان داد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه مارس تنها 126 هزار شغل ایجاد کرده که بسیار بدتر از انتظارها بود. حالا شمار فزاینده‌ای از معامله‌گران معتقدند که افزایش نرخ‌های بهره آمریکا بیش از پیش به تعویق خواهد افتاد. افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند فشار روی طلا را افزایش دهد؛ بنابراین تعویق آن به نفع طلا خواهد بود.
روز دوشنبه شاخص دلار تقریبا ثابت بود، گرچه در طول روز مانند همیشه نوسان‌هایی ثبت شد. پایین آمدن شاخص دلار از اوج 12 ساله خود باعث شده که طلا مانند دیگر کالاهای پایه با رشد روبه‌رو شود. دیگر عامل خارجی کمک‌کننده به طلا در این روز رشد قیمت‌های نفت خام بود. افزایش قیمت رسمی نفت عربستان  همراه با تنش‌های خاورمیانه به رشد طلا از کف حدودا 5 ساله خود کمک کرده است. 
اما عاملی که از میانه‌های روز دوشنبه به ضرر طلا عمل کرد و روز سه‌شنبه نیز بر فلز زرد فشار وارد کرد، لحن مثبت مقام‌های یونان درباره مذاکرات با وام دهندگان بین‌المللی این کشور بود. گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که یونان قادر است قسط بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول را پرداخت کند. 
روز سه‌شنبه علاوه‌بر عامل مورد اشاره، عوامل خارجی روز دوشنبه نیز  در بازار طلای سه‌شنبه دخیل بودند. رشد شاخص دلار و افت قیمت‌های نفت خام به پایین آمدن طلا از اوج 6 هفته‌ای خود کمک کرد. اونس دومین روز هفته را با رشد آغاز کرد و به رقم 1215 دلار نزدیک شد، اما خیلی زود تحت تاثیر عوامل کاهشی رو به افت گذاشت. کمترین قیمتی که تا لحظه تنظیم این خبر ثبت شد، 1206 دلار بود. 
همزمان با این افت و خیزها، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری RBC Capital بر این باور است که عملکرد قیمت طلا در سال 2015 میلادی به‌گونه‌ای خواهد بود که نسبت به بازار سهام سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی، قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون حدود 5/ 2 درصد رشد داشته است، اما شاخص سهام اس‌اندپی در این مدت با رشد یک درصدی روبه‌رو شده است. آخرین باری که قیمت طلا نسبت به شاخص سهام با رشد بیشتری روبه‌رو شده مربوط به سال 2011 میلادی بوده است. در آن سال قیمت طلا با رشد 16 درصدی روبه‌رو شد، ولی شاخص سهام تقریبا ثابت باقی ماند.
جورج گرو تحلیلگر موسسه آر بی سی می‌گوید: «علت اصلی افزایش مجدد قیمت طلا در شرایط کنونی انتشار گزارش ناامید‌کننده وزارت کار آمریکا بوده است. افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا می‌تواند به ضرر قیمت طلا باشد؛ چراکه این مساله به نفع ارزش دلار خواهد بود و در نهایت تقاضا برای خرید طلا را کاهش می‌دهد، ولی از سوی دیگر تغییر گمانه‌زنی‌ها نسبت به زمان افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند به نفع قیمت طلا باشد. اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که فدرال رزرو به جای ژوئن نرخ بهره خود را در نشست سپتامبر افزایش خواهد داد و این مساله بی شک به نفع قیمت طلا خواهد بود. افزایش نرخ بهره می‌تواند به ضرر سود شرکت‌های بزرگ آمریکایی باشد و این مساله موجب افت نسبی شاخص سهام خواهد شد.»
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۹:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد