ریزش کانالی سکه پس از 10 روز

ریزش کانالی سکه پس از 10 روز
آخرین روز هفته گذشته، روز افت همزمان سکه و دلار بود. پنج‌شنبه قیمت سکه بهار آزادی با 5 هزار تومان کاهش از کانال یک میلیون و 40 هزار تومان خارج شد تا قیمت یک میلیون و 35 هزار تومان برای این کالا رقم بخورد. همزمان دلار نیز با 10 تومان افت قیمت مواجه شد تا بهای شاخص بازار ارز به 3460 تومان برسد. افت سکه عمدتا تحت‌تاثیر سقوط ارزش طلای جهانی بود، هر چند که کاهش دلار نیز زمینه نزول کانالی سکه را فراهم‌تر کرد. افت آخر هفته دلار و سکه موجب شد که در مقابل تغییرات هفتگی این دو دارایی باارزش علامت منفی ثبت شود. دیگر خبر مهم روز پنج‌شنبه عبور نرخ رسمی دلار از قیمت 2750 تومان بود. روز پنج‌شنبه بانک مرکزی نرخ رسمی این ارز را 35 ریال افزایش داد تا نرخ دلار مبادله‌ای به 2753 تومان برسد.
در آخرین هفته دی‌ماه بهای سکه 6/1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و از نرخ فروش یک میلیون و 25 هزار تومان به نرخ فروش یک میلیون و 42 هزار تومان رسید، اما در اولین هفته بهمن ماه بهای این دارایی با ارزش با 8/0 درصد کاهش مواجه شد تا روند قیمتی این کالای گرانبها در هفته گذشته تغییر جهت داده باشد.  قیمت سکه از شنبه تا چهارشنبه گذشته برحسب تغییرات اونس و دلار روی دو نرخ یک میلیون و چهل هزار تومان یا یک میلیون و 44 هزار تومان قرار گرفت، اما چنان که اشاره شد در آخرین روز کاری بهای سکه از این کانال خارج شد. تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه بهای اونس در بازارهای جهانی تا نزدیکی 1270 دلار پایین آمد و افت دلار نیز به این عامل افزوده شد. با توجه به اینکه اونس روز پنج‌شنبه با افت شدیدی مواجه شد، احتمال کاهش بیشتر قیمت سکه در روز شنبه می‌رود، گرچه قیمت نهایی بازارهای جهانی در روز جمعه می‌تواند چشم‌انداز کوتاه‌مدت روشن‌تری را ترسیم کند.  
هفته گذشته در روند هفتگی دلار تغییرات زیادی ثبت نشد. شاخص بازار ارز در دو روز ابتدایی هفته با قیمت 3465 تومان معامله شد، ولی روز دوشنبه دلار با 25 تومان افزایش تا قیمت 3490 تومان بالا رفت، رشدی که به گفته فعالان  ناشی از «شروع تقاضای معامله‌گران غیررسمی»، «نگهداری ارز خریداری شده» و «کاهش حجم عرضه از سوی بازیگران بازارساز رسمی» بود.  برخلاف انتظار بازیگران غیررسمی افزایش روز دوشنبه در روز بعد ادامه پیدا نکرد و روز سه‌شنبه شاخص بازار ارز20  تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و تا رقم 3470 تومان پایین آمد. به گفته فعالان این کاهش تحت‌تاثیر «افزایش محسوس فعالیت بازیگران بازارساز رسمی» رقم خورد. روز چهارشنبه دلار بازار آرامی داشت و قیمت این ارز نوسانی را تجربه نکرد، ولی کاهش حجم معاملات در روز پنج‌شنبه 10 تومان افت دیگر را برای دلار رقم زد تا شاخص بازار ارز با قیمت 3460 تومان به کار خود در اولین هفته بهمن‌ماه خاتمه دهد. این کاهش قیمتی در حالی رقم خورد که انتشار برخی اخبار از سوی کمیته بانکداری سنای آمریکا، احتمال دارد روند قیمتی دلار را در اولین روز هفته جاری تحت‌تاثیر  قرار دهد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۸:۵۰:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد