چینی‌ها به کمک اونس آمدند

چینی‌ها به کمک اونس آمدند
اونس طلا نخستین هفته کاری سال 2015 را با رشد قیمت‌ها آغاز کرد، اما در ادامه تحت فشار عوامل کاهشی قرار گرفت. هر اونس فلز زرد که هفته گذشته روی قیمت 1189 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه با افزایش قیمت مواجه شد. بالاترین قیمت ثبت شده تا لحظه تنظیم این گزارش 1202 دلار بود، گرچه اونس در ادامه فعالیت بازار از این قیمت بازگشت.
اونس طلا نخستین هفته کاری سال 2015 را با رشد قیمت‌ها آغاز کرد، اما در ادامه تحت فشار عوامل کاهشی قرار گرفت. هر اونس فلز زرد که هفته گذشته روی قیمت 1189 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه با افزایش قیمت مواجه شد. بالاترین قیمت ثبت شده تا لحظه تنظیم این گزارش 1202 دلار بود، گرچه اونس در ادامه فعالیت بازار از این قیمت بازگشت. روز گذشته بهای اونس طلا تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به 1198 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد.
رشد صبح دوشنبه ممکن است پایدار نباشد، اما دلایل آن مشخص است. نخستین دلیل این است که فاصله گرفتن اونس از مرز روانی برخی از معاملعه‌گران را به فکر «پوشش کوتاه‌مدت» می‌اندازد. مساله دوم این است که ژانویه به‌طور سنتی ماه «سودگیری» در بازار فلزهای گرانبها است. سومین مساله بازار دوشنبه نیز افزایش تقاضا در چین بود که برخی از کارشناسان توجه بیشتری به آن نشان دادند. رویترز دوشنبه گزارش داد که افزایش بهای طلا با آغاز به کار جدی بازارهای جهانی فلزهای گرانبها، تحت‌تاثیر رشد تقاضا در چین اتفاق افتاده است. چینی‌ها چندی دیگر سال نوی چینی را جشن می‌گیرند و این امر به افزایش معاملات طلا در این کشور پرجمعیت که بزرگ‌ترین واردکننده طلا نیز است، کمک می‌کند. البته در نخستین روز کاری هفته جدید اثر تقاضای چینی‌ها توسط افزایش دوباره ارزش دلار محدود شد. شاخص دلار که هفته گذشته به بالاترین سطح در 9 سال گذشته رسید، دوشنبه را نیز با افزایش آغاز کرد. رشد دلار علاوه‌بر شرایط خوب اقتصاد آمریکا از افت ارزهای عمده جهان نفع می‌برد. دوشنبه یورو به پایین‌ترین ارزش خود از سال 2006 میلادی رسید.
افزایش دلار که فشار را بر طلا تشدید می‌کند باعث کاهش تقاضا برای فلز زرد می‌شود، اما وضعیت بد اقتصاد اروپا به افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کمک می‌کند. البته دوشنبه بیشتر تقاضای چین بود که در جهت مخالف قدرت دلار عمل کرد.
اولین روز هفته جدید در واقع دومین روز کاری سال 2015 بود. بازارهای طلا روز جمعه، دوم ژانویه با نوسان‌های شدید روبه‌رو شدند و دوشنبه را با افزایش آغاز کردند تا ابهام سال 2014 به سال جدید نیز منتقل شده باشد. در حالی که برخی از کارشناسان و موسسات مالی معتقدند که ثبات نسبی قیمت طلا در سال 2014 پس از سقوط شدید این کالا در سال 2013، امید به سال 2015 را افزایش می‌دهد، برخی دیگر از تحلیلگران از ادامه افت طلا در سال جدید میلادی می‌گویند. قیمت طلا در سال 2014 میلادی برای دومین سال متوالی با کاهش روبه‌رو شد که این مساله از سال 1998 میلادی بی‌سابقه بوده است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، قیمت طلا پس از انتشار متن مذاکرات نشست 17 دسامبر فدرال رزرو آمریکا عملکردی خوب داشت؛ چراکه مقام‌های فدرال رزرو هر گونه افزایش نرخ بهره در دو نشست آتی را رد کرده‌اند. ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو می‌تواند به نفع قیمت طلا باشد، ولی قیمت طلا فعلا تحت‌تاثیر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و تقویت ارزش دلار با فشار روبه‌رو شده است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی رونق آمریکا و افزایش ارزش دلار در سال 2015 میلادی دو عامل مهمی است که می‌تواند موجب کاهش قیمت جهانی طلا شود. جورج گرو، تحلیلگر ارشد موسسه RBC Capital معتقد است که بهبود شرایط اقتصادی آمریکا، اوضاع بهتر بازار کار و اشتغال، کاهش نرخ تورم و افزایش شاخص سهام عوامل مهمی هستند که می‌توانند موجب افزایش ارزش دلار در سال جاری شوند. رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم 2014 میلادی به 5 درصد رسیده که این رقم در 11 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. کاهش قیمت جهانی نفت نیز فشار زیادی را بر نرخ تورم و قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی وارد کرده است. البته دنیس گارتمن، تحلیلگر ارشد اقتصادی بر این باور است که جنگ ارزی تمام عیاری در بازارهای بین‌المللی در حال وقوع است و این مساله می‌تواند به نفع قیمت طلا در سال 2015 میلادی باشد. گارتمن معتقد است که ادامه اجرای سیاست‌های محرک پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در سال 2015 میلادی تقاضا برای طلا را به شدت افزایش خواهد داد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۸:۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد