گذری بر بازار طلا و سکه - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸

گذری بر بازار طلا و سکه - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
فلز زرد هفته کاری جدید را با افزایش قابل توجه قیمت‌ها آغاز کرد، اما روند کوتاه‌مدت همچنان تحت فشار عوامل بنیادین و فنی به‌ویژه دلار قوی در نظر گرفته می‌شود.
فلز زرد هفته کاری جدید را با افزایش قابل توجه قیمت‌ها آغاز کرد، اما روند کوتاه‌مدت همچنان تحت فشار عوامل بنیادین و فنی به‌ویژه دلار قوی در نظر گرفته می‌شود.
اونس طلا که هفته گذشته با نوسان‌های فراوان از بهای 1168 به 1193 دلار رسیده بود، روز دوشنبه تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1196 دلار رسید. اونس روز جمعه، در آخرین روز کاری هفته گذشته پس از انتشار گزارش قوی از بازار کار آمریکا با سقوط روبه‌رو شد و دوشنبه، در نخستین روز کاری هفته جدید روند رو به رشد ساعات پایانی جمعه را ادامه داد. روز دوشنبه با آغاز به کار بازارهای آسیایی، قیمت فلز زرد با افزایش مواجه شد و این افزایش با شروع به کار بازارهای غربی ادامه یافت. افزایش قیمت به دلیل «شناسایی سود» توسط برخی از معامله‌گران اتفاق افتاد، اما دلار قوی این رشد را محدود کرد. دلار هفته گذشته به بالاترین ارزش خود در 5 سال گذشته رسید و شاخص دلار روز دوشنبه باز هم رشد را تجربه کرد. دلار در تمام روزهای هفته کاری جاری مهم‌ترین عامل بازار فلزهای گرانبها خواهد ماند.
ادوارد میر، تحلیلگر ارشد موسسه FC Stone می‌گوید که قیمت طلا در 3 تا 6 ماه آینده به‌شدت تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا قرار خواهد داشت و این مساله فشار زیادی بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. ادامه روند نزولی قیمت انرژی در بازارهای جهانی هم موجب کاهش فشارهای تورمی شده و این مساله نیز تقاضا برای طلا را با افت شدیدی روبه‌رو کرده است. قیمت جهانی نفت نیز دوشنبه بار دیگر با کاهش روبه‌رو شد و به پایین‌ترین سطح خود از سال 2009 میلادی رسید. تضعیف نفت دومین عامل مهم خارجی در بازار طلا پس از تقویت دلار است که هر دو در جهت فشار بر فلز زرد عمل می‌کنند. به باور برخی تحلیلگران اقتصادی، قیمت طلا در شرایط کنونی در محدوده 1190 دلاری تثبیت خواهد شد. این در حالی است که اونس این کالای گرانبها چندی پیش به محدوده 1130 دلار هم رسیده بود.
اما آیا فاصله گرفتن طلا از کف قیمتی سال به معنای بازگشت جذابیت به بازار است؟ هر چند طلا در آخرین روز هفته گذشته با ریزش همراه شد اما هفته‌ای افزایشی با رشد 25 دلاری اونس رقم خورد تا رشد طلا با وجود عوامل کاهشی بنیادی، اختلاف کارشناسان را در چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا برانگیزد. نوسانات طلا در هفته‌های گذشته بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران بازار را به خود جلب کرده و این افت و خیز جذابیت این بازار را تا حدی بازگردانده است. با این همه نوسان‌های شدید هم  ریسک بازار طلا را افزایش داده است.
این دو واقعیت در هفته جدید نیز جلب توجه می‌کند. دو موسسه مالی و سرمایه‌گذاری Social Finance و Angel پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری با افت بیشتری روبه‌رو شود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی Money Control، تحلیلگران اقتصادی موسسات مالی و سرمایه‌گذاری آنجل و سوشیل فایننس بر این باورند که بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و افزایش ارزش دلار موجب خواهد شد تا تقاضا و قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی با کاهش روبه‌رو شود. قیمت طلا هفته گذشته ابتدا تحت‌تاثیر اظهارات ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا با افزایش نسبی روبه‌رو شد؛ ولی روز جمعه پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا با افت 1/1 درصدی مواجه و بار دیگر وارد کانال 1100 دلاری شد. ماریو دراگی تاکید کرد که بانک مرکزی اروپا تا اوایل سال آینده تصمیمی برای اجرای محرک پولی جدید ندارد و این بانک در شرایط فعلی برنامه‌ای برای خرید ذخایر طلا نخواهد داشت، اما انتشار گزارش وزارت‌کار آمریکا در خصوص بهبود اوضاع بازار اشتغال در ماه نوامبر موجب شد تا شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود و این مساله بار دیگر فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کرده است. موسسه سوشیل فایننس بر این باور است که قیمت طلا و نقره تحت‌تاثیر چشم‌انداز مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. آخرین نشست فدرال رزرو در سال 2014 قرار است روزهای 16 و 17 دسامبر برگزار شود و این نشست تاثیر زیادی بر تحولات بازار خواهد داشت. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۷:۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد