سکته ناقص فلز زرد

سکته ناقص فلز زرد
اونس که پس از صعود اول هفته در ثباتی نسبی به‌سر می‌برد، آخر هفته نیز با اعلام آمار شگفت‌انگیز اشتغال‌زایی در اقتصاد آمریکا دچار سکته شد. گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد بزرگ‌ترین رشد اشتغال‌زایی از ژانویه 2012، در نوامبر 2014 ثبت شده تا در کل سال جاری میلادی نیز بهترین وضعیت اشتغال‌زایی از سال 1999 رقم بخورد.
اونس که پس از صعود اول هفته در ثباتی نسبی به‌سر می‌برد، آخر هفته نیز با اعلام آمار شگفت‌انگیز اشتغال‌زایی در اقتصاد آمریکا دچار سکته شد. گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد بزرگ‌ترین رشد اشتغال‌زایی از ژانویه 2012، در نوامبر 2014 ثبت شده تا در کل سال جاری میلادی نیز بهترین وضعیت اشتغال‌زایی از سال 1999 رقم بخورد. اونس که در انتظار این گزارش دچار نوسان‌های محدود بود، بلافاصله پس از انتشار این داده‌ها سقوط کرد و به قیمت 1186 دلار رسید، گرچه بعد کمی از ارزش از دست رفته خود را پس گرفت. به این ترتیب ثبات نسبی فلز زرد در میانه‌های هفته تبدیل به سکته‌ای ناقص شد. بهای اونس روز چهارشنبه از 1198 به 1209 دلار رسید.
 رشد روز چهارشنبه عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه مدت»، «شناسایی سود» و خرید فنی بود. بازگشت طلا در این روز در بازار آتی هم مشهود بود. سقوط دو هفته پیش قیمت‌ها، هفته گذشته باعث افزایش خرید بر پایه نمودارها شد. چهارشنبه صبح به وقت نیویورک جهشی قیمتی مشاهده شد که ناشی از انتشار گزارش اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا بود، گزارشی که بدتر از انتظار بازار بود و طلا را در مقطعی به بهای 1215 دلار هم رساند. اما شاخص دلار روز چهارشنبه باز هم به بالاترین سطح خود در چهار سال پیش از آن رسید تا اثر این گزارش خنثی شود. یورو هم در این روز به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار رسید. شاخص خرید مدیران اتحادیه اروپا در این روز اعلام شد که ضعیف‌تر از انتظارها بود. رقم 1/51 این شاخص برای ماه نوامبر به افت یورو کمک کرد. دیگر خبر مهم روز چهارشنبه دخالت بانک مرکزی روسیه در بازار ارز این کشور با فروش دلار بود تا از سقوط بیشتر روبل جلوگیری شود. روبل هفته گذشته مقابل دلار به بدترین سطح در تاریخ رسید. با این همه دخالت بانک مرکزی اثر چندانی بر بازار نداشت. قیمت نفت خام، دومین عامل خارجی مهم در بازار طلا روز چهارشنبه روی پایین‌ترین بها در 5 سال گذشته ثابت بود. روز پنج‌شنبه نیز با وجود برگزاری نشست مهم بانک مرکزی اروپا روز ثبات نسبی بود تا قیمت نهایی روز 1206 دلار باشد. این ثبات عمدتا ناشی از تثبیت نمودارهای فنی بود. پایگاه اینترنتی کیتکو فعالیت در آغاز روز چهارم کاری هفته را «آشفته» توصیف کرد. این آشفتگی پیش از برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه و انتشار گزارش اشتغال‌زایی آمریکا در روز جمعه طبیعی بود. قیمت اونس پس از سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا خیز گرفت و تا 1212 دلار هم بالا رفت، اما به‌سرعت به قیمت پیش از نشست بازگشت. ماریودراگی اعلام کرد که نهاد تحت ریاست او نرخ‌های بهره را دست نخورده نگه داشته است، با این حال گفت که سیاست‌های جدید پولی این بانک در سه ماه نخست سال 2015 ، آغاز خواهد شد. یورو پس از این سخنان با رشد مواجه شد و قیمت دلار را پایین آورد. روز پنج‌شنبه «بانک انگلستان» نیز اعلام کرد که سیاست‌های پولی‌اش را تغییر نداده است. پنج‌شنبه توجه بازارهای مختلف به سخنان تند پوتین هم جلب شد که حالا پس از احساس تاثیر تحریم‌ها و سقوط بهای نفت خام، قدرت روسیه را به همه گوشزد می‌کند. اما بازارهای جهانی طلا روز گذشته در حالی فعالیت خود را آغاز کردند که همه در انتظار مهم‌ترین داده ماه یعنی گزارش وزارت کار آمریکا از میزان اشتغال‌زایی و نرخ بیکاری آمریکا در ماه نوامبر بودند. این انتظار باعث ادامه ثبات نسبی قیمت اونس طلا شد. اما آمار تازه وزارت‌کار آمریکا ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران منتشر شد که نشان می‌داد در ماه گذشته میلادی 321 هزار شغل در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا ایجاد شده است. این آمار بسیار بهتر از انتظارات بود. بهای اونس پس از اعلام این گزارش با سقوط مواجه شد و تا لحظه تنظیم این خبر به 1197 دلار رسید. شاخص دلار نیز جمعه به بهترین سطح در 5 سال گذشته رسید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۴:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد