حرکت «آتی» خلاف جهت بازار نقدی

حرکت «آتی» خلاف جهت بازار نقدی
روز گذشته معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران با قیمت‌های کاهشی آغاز شد. روند نزولی قیمت‌ها در این روز از آن جهت رخ داد که روز یکشنبه حرکت همراستای دو متغیر اثرگذار داخلی و جهانی یعنی کاهش نرخ ارز پس از چند روز افزایش و ریزش بهای اونس در پاسخ به نتیجه همه پرسی مردم سوئیس، شرایط را برای کاهش قیمت سکه‌های نقدی و آتی فراهم ساخته بود.
روز گذشته معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران با قیمت‌های کاهشی آغاز شد. روند نزولی قیمت‌ها در این روز از آن جهت رخ داد که روز یکشنبه حرکت همراستای دو متغیر اثرگذار داخلی و جهانی یعنی کاهش نرخ ارز پس از چند روز افزایش و ریزش بهای اونس در پاسخ به نتیجه همه پرسی مردم سوئیس، شرایط را برای کاهش قیمت سکه‌های نقدی و آتی فراهم ساخته بود.
در بازار داخل، اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسانات چند روز اخیر نرخ ارز، دوباره آرامش را به این بازار برگرداند و نرخ دلار که تا پیش از آن تا 3530 تومان نیز (متاثر از عوامل روانی و هیجانات خریداران و فروشندگان) افزایش یافته بود، روز یکشنبه تا 3450 و روز گذشته تا 3400 تومان و بعضا ارقام  کمتر پایین آمد.  در بازار طلای جهانی نیز همان طور که نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌داد، اکثر مردم سوئیس در همه‌پرسی روز یکشنبه مخالفت خود را با افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی این کشور و بازگشت به سیستم پولی استاندارد طلا اعلام کردند که به موجب آن قیمت طلا همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه با 2 درصد کاهش تا 1144 دلار در هر اونس پایین آمد. هرچند در ادامه روز قیمت اونس تا 1182 دلار نیز افزایش یافت و از منفی 2 درصد تا مثبت 2 درصد رشد کرد. به هر ترتیب روز دوشنبه برآیند این دو اتفاق یعنی صعود 2 درصدی بهای اونس و نزول 50 تومانی نرخ ارز (کاهش 2 درصدی) با خنثی کردن اثر یکدیگر موجب شدند، قیمت سکه‌های نقدی در محدوده قیمت‌های روز یکشنبه (955 هزار تومان) معامله شوند. ثبات و تعادلی نسبی که در بازار آتی خلاف آن را شاهد بودیم؛ چراکه فروشندگان در این بازار دست بالاتر را داشتند و قیمت‌ها را در مبادلات این روز کاهش دادند.  در حال حاضر، به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار آتی دورنمای کاهشی برخی متغیرهای کلیدی مانند نرخ ارز و بهای اونس را در محاسبات خود لحاظ کرده‌‌اند؛ چرا که روز گذشته در بازار آتی سکه طلا سررسید دی ماه که نشان‌دهنده اولین انتظارات فعالان این بازار از روند آینده قیمت‌هاست زیر قیمت نقدی سکه معامله می‌شد. با توجه به روند کاهنده‌ای که نرخ ارز از روز یکشنبه در پیش گرفته است باید در خلال روزهای آینده نیز انتظار ادامه این روند اصلاحی را داشت تا سرانجام در یک سطح تعادلی جدید نرخ ارز از حرکت باز ایستاده و نوسانات چند درصدی را طی یک روز تجربه نکند. از این رو در چند روز آینده با کاسته شدن از التهابات بازار ارز، متغیر اصلی و اثرگذار در  بازار آتی به جای دلار، نوسانات اونس خواهد بود که در هفته جاری نیز قیمت طلا علاوه بر همه‌پرسی سوئیس تحت تاثیر نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج شنبه و انتشار گزارش‌های اقتصادی آمریکا به خصوص وضعیت ماهانه بازار کار و اشتغال این کشور در روز جمعه خواهد بود. ضمن اینکه علاوه بر نوسانات نرخ ارز و بهای اونس، متغیری که طی روزهای آینده بر روند قیمت‌ها در بازارهای سکه نقدی و آتی اثرگذار خواهد بود، لایحه بودجه سال 94 است که 15 آذر از سوی دولت به مجلس تقدیم می‌شود.  لایحه بودجه از آن جهت که سند مالی دولت محسوب می‌شود و حاوی متغیرهای مهمی از جمله قیمت نفت، نرخ دلار، بودجه‌های عمومی و عمرانی و تعیین تکلیف فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده است، تجزیه و تحلیل آن از سوی فعالان بازار برای پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده بسیار حائز اهمیت بوده و در تصمیم‌گیری معامله‌گران نقش بسزایی ایفا می‌کند. بنابراین در خلال روزهای آینده و با تقدیم لایحه بودجه به مجلس باید انتظار نوسان در بازار آتی سکه را متاثر از این متغیر مهم نیز داشت.
به گفته یکی از کارشناسان بازار آتی در حال حاضر با وجود اینکه نوسانات روزهای اخیر نرخ ارز این پتانسیل را در ذات خود نهفته دارد که موجب اختلاف قیمت میان سررسیدهای بازار شود، اما روند قیمت‌ها شبیه به دوران تعادل بازار بوده و اختلاف قیمت‌ها کم است که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد افزایش شکاف میان قیمت سررسیدهای بازار باشیم.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۳۱:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد