شروع کاهشی آذر ماه بورس

شروع کاهشی آذر ماه بورس
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت شاخص به میزان 205واحد بود.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت شاخص به میزان 205واحد بود.
شاخص کل دیروز با این افت که معادل 27/0 درصد بود به رقم 75هزار و 42واحد عقب‌نشینی کرد تا بار دیگر شاخص در معرض سقوط به زیر مرز 75هزار واحد قرار گیرد.
در بازار سهام دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار با خرابی سیستم معاملات مواجه شدند، این خرابی موجب شد تا روند طبیعی بازار طی نشده و بازار بار دیگر تاثیر خرابی سیستم معاملات را شاهد باشد. وضعیت سیستم معاملاتی به ویژه در چند هفته اخیر با تردیدهایی مواجه شده است. انتظار می‌رفت تغییر سیستم معاملات از سیستم فرانسوی به سیستم نرم افزاری تولید داخل به مشکلات بازار در زمینه سیستم معاملات خاتمه دهد. در همین حال بازار دیروز شاهد حاکمیت جو انتظار ناشی از روند مذاکرات اتمی وین بود.در حالی که روز دوشنبه موعد 4ماهه توافق تمدید شده پیشین خاتمه می‌یابد هنوز تکلیف مذاکرات به ویژه تمدید یا بسته شدن پنجره توافق ژنو مشخص نیست هر‌چند گمانه‌زنی‌ها حکایت از احتمال تمدید مذاکرات دارد. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه خودرویی شاهد جمع‌آوری صف فروش سنگین پارس خودرو شدند که همین امر نیز برخی از نمادهای این گروه را به صف خرید کشاند.
در گروه سیمانی به‌رغم وعده وزارت نفت برای افزایش تولید گاز، سوخت برخی از کارخانه‌های سیمان قطع شده است این نگرانی نیز وجود دارد در صورت بالا رفتن برودت هوا گاز مجتمع‌های فولادی و پتروشیمی نیز همانند سال قبل قطع شود. در همین رابطه دبیر انجمن صنایع سیمان از قطع گاز برخی واحدهای سیمانی خبر داد و گفت: طبق توافق با وزارت نفت، قرار شد گاز واحدهای سیمانی مستقر در مراکز استان‌ها یا نزدیک به شهرها قطع نشود و به بقیه واحدها نیز مازوت تعلق گرفت. 
عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: قطع گاز یکسری از کارخانه‌های سیمانی از اواسط آبان ماه اتفاق افتاد، اما بعد از هماهنگی‌ با وزارت نفت، گاز تعدادی از کارخانه‌ها مجددا وصل شد. وی ادامه داد: در روزهای بعدی نیز در 2 نوبت، گاز کارخانه‌های سیمانی قطع و در نهایت با وزارت نفت توافق شد که گاز کارخانه‌های واقع شده در مراکز استان‌ها یا نزدیک به شهرها قطع نشود تا آلایندگی کمتری اتفاق بیفتد.
شیخان تصریح کرد: همچنین قرار شد به بقیه کارخانه‌های سیمانی که با قطع گاز روبه‌رو‌ هستند، مازوت با قیمت پایه گاز ارائه شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید سیمان با مشکل تامین سوخت روبه‌رو‌ نیست، گفت: هر سال از آذر ماه شاهد قطع گاز کارخانه‌ها بودیم، ولی امسال زودتر و در آبان ماه این اتفاق افتاده است.
همچنین در گروه سیمانی، مدیرعامل شرکت سیمان خوزستان بااشاره به اینکه برنامه عرضه 10درصد سهام این شرکت در دستور کار سهامداران عمده قرار دارد، گفت: به دلیل زمان‌بر بودن انجام بعضی تمهیدات، عرضه سهام شرکت امروز انجام نمی‌شود.
مهندس نیک‌فر افزود: پس از انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز شرکت بورس اوراق بهادار تهران، اطلاع‌رسانی درخصوص زمان عرضه انجام خواهد شد.
در گروه مخابرات دیروز اعلام شد تعرفه مصرف آزاد اینترنت موبایل امروز (یکشنبه) در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات اصلاح می‌شود.
اخیرا  این کمیسیون تعرفه آزاد اینترنت همراه را 5/2 ریال به ازای هر کیلوبایت تصویب کرده بود که پس از اعلام با واکنش رسانه‌ها نسبت به گرانی تعرفه جدید همراه شد. به این ترتیب در حالی‌که مصوبه به تایید اعضای کمیسیون رسیده بود و از سوی سخنگوی کمیسیون صنایع و معاون وزیر نیز اعلام عمومی شده بود اما وزیر ارتباطات از اصلاح و بازنگری تعرفه به دلیل نارضایتی عمومی خبر داد.
پیش از جلسه تصمیم‌گیری کمیسیون، صحبت از تعیین تعرفه نیم ریال به ازای هر کیلوبایت اینترنت همراه بود. رایتل نیز پیش از  این تعرفه 5/0 ریال را داشت اما تعرفه‌ نهایی که از جلسه کمیسیون خارج شد 5/2 ریال بود.
در گروه بیمه‌ای شرکت بیمه آسیا در اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم خود در سال مالی جاری 113 ریال سود برآورد کرد که در آخرین گزارش عملکرد 6 ماه حسابرسی شده علاوه بر پوشش بودجه شرکت مذکور، موفق به تعدیل سود 8 درصدی نیز شده است.
با بررسی حساب‌های ترازنامه‌ای شرکت بیمه آسیا مشخص می‌شود که شرکت فوق در عملکرد 6 ماه اول سال جاری در راستای بهبود حساب‌های ترازنامه‌ای بسیار موفق بوده و قادر به تحقق تعدیل سود مطلوبی از محل حساب‌های ذخیره‌ای است.
براساس این گزارش، با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در شرکت بیمه آسیا احتمال می‌رود شرکت فوق تا پایان سال مالی جاری علاوه بر تحقق سود پیش‌بینی شده 124 ریالی، تعدیل مثبت سود دیگری نیز داشته باشد. در گروه بانکی معامله‌گران دیروز شاهد توقف نماد بانک سینا برای افزایش سرمایه بودند. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و در حال انتظار بود که در آن با جابه‌جا‌یی چند بلوک ارزش معاملات به 523میلیارد تومان بالغ شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۴:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد