بازگشت طلا ازکف

بازگشت طلا ازکف
فلز زرد در ابتدا و انتهای هفته کاری گذشته نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد، در میانه‌های هفته با ثبات تقریبا کامل روبه‌رو بود.
فلز زرد در ابتدا و انتهای هفته کاری گذشته نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد، در میانه‌های هفته با ثبات تقریبا کامل روبه‌رو بود. بهای اونس در حالی‌که در ابتدای روز انتهایی هفته با افت قیمت به 1148 دلار رسیده بود، در ساعات میانی بازار از این رقم برگشت و به قیمتی نزدیک به نرخ ابتدای هفته بالا رفت.
اونس روز دوشنبه با 27 دلار کاهش نسبت به قیمت بسته شدن هفته پیش از آن به 1150 دلار رسید و سه‌شنبه با 11 دلار افزایش به بهای 1162 دلار رسید. اما روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه اونس روی قیمت 1161 دلار ماند تا روز جمعه دوباره با کاهش قیمت روبه‌رو شود. روز گذشته تا ساعت 17 به وقت تهران بهای 1151 دلار برای هر اونس فلز زرد ثبت شد و در ادامه بهای اونس به 1148 دلار نیز رسید. اما  با  بالا رفتن حجم معاملات به دلیل پوشش کوتاه مدت و افت شاخص دلار، بهای اونس تا ساعت 20 از 1172 دلار نیز فراتر رفت.گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد. افت یک دلاری بهای اونس در روز چهارشنبه که برابر با ثبات تقریبا کامل بود، عمدتا ناشی از خنثی شدن عوامل خارجی توسط یکدیگر بود. از میانه‌های روز چهارشنبه شاخص دلار تقویت و قیمت‌های نفت خام تضعیف شد تا قیمت‌ها رو به کاهش بگذارد. طلا و نقره هر دو از این دو عامل تاثیرگذار اثر پذیرفتند. شاخص دلار آمریکا این هفته روند آرام‌تری داشت، اما از میانه‌های روز چهارشنبه شاهد رشد بود. این در حالی است که این شاخص دو هفته پیش به بالاترین سطح خود در 4 سال گذشته رسید. چهارشنبه قیمت نفت نایمکس هم اندکی بالاتر از کمترین میزان در 3 سال گذشته نوسان داشت. هر دوی این عوامل بر بازار کالاهای اساسی تاثیر منفی داشتند. این عوامل کاهشی اثر اخبار سیاسی صبح را خنثی کردند. بازارهای طلا در ساعات آغازین این روز با خبر حرکت نیروهای نظامی روسیه به سوی مرز اوکراین مواجه شدند. این خبر خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن افزایش داد، اما بهای اونس با تاثیر عوامل خارجی کاهشی تا آخر وقت به قیمت روز قبل نزدیک شد. دیگر خبر چهارشنبه این بود که آلمان اوراق بهادار 2 ساله با بازدهی منفی منتشر کرد که نشانه دیگری از وضعیت بسیار بد اقتصاد اروپا است. همزمان بانک انگلستان اعلام کرد که افزایش نرخ بهره در این کشور به دلیل تورم پایین و کاهش انتظارات رشد اقتصادی دیرتر اجرایی خواهد شد.
اما پنج‌شنبه روز خنثی شدن اثر افزایشی پوشش کوتاه‌مدت با کاهش بیشتر قیمت‌های نفت بود. در چهارمین روز کاری هفته پوشش کوتاه‌مدت و شناسایی سود در مقاطعی قیمت‌ها را بالا برد، اما افت بهای آتی نفت خام نایمکس به کمترین میزان در 3 سال گذشته و بهای آتی نفت خام برنت به کمترین میزان در 4 سال گذشته عوامل کاهشی را خنثی کرد. پنج‌شنبه شورای جهانی طلا گزارش داد که تقاضای جهانی برای طلا تا این مقطع از سال 2014 در مقایسه با مدت مشابه سال 2013 دو درصد کاهش داشته است. تقاضای بخش جواهرات چین در سه ماهه سوم سال به شدت کاهش داشته، اما تقاضای هند در این بخش رشد داشته است. پنج‌شنبه آمار تولیدات صنعتی چین در ماه اکتبر هم منتشر شد که رشد 7/7 درصدی را نشان می‌داد که کمتر از رقم مورد انتظار 8 درصد بود. این آمار همسو با دیگر آمار بد از اقتصاد چین در ماه‌های گذشته بود. رشد چین هنوز بسیار بالا است، اما نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است. این خبر بدی برای بازار فلزهای گرانبها است. در این روز گزارش بانک مرکزی اروپا نشان داد که تورم سال جاری اروپا نیم درصد پیش‌بینی شده و برای سال 2015 هم رقم یک درصد مورد انتظار است. تورم بر اساس این گزارش در سال 2016 به 4/1 درصد خواهد رسید. تمام این ارقام کمتر از نرخ تورم هدف دو درصد هستند. پنج‌شنبه بازار توجه زیادی به اخبار تنش‌های ژئوپلیتیک نداشت. بهای اونس در آخرین روز کاری هفته تا لحظه تنظیم این خبر به 1172 دلار رسید. روز جمعه برآورد اولیه از رشد اتحادیه اروپا اعلام شد که رشد سه‌ماهه سوم سال را 8 دهم درصد نشان می‌داد. این رشد از انتظارها بهتر بود. این داده کمی از نگرانی‌های مقطعی بازارهای اروپایی کاست، اما نگرانی‌های عمده در هر حال پابرجا هستند. در بازارهای جهانی ارز مهم‌ترین خبر روز جمعه سقوط دوباره ین ژاپن در مقابل دلار به کمترین حد در 7 سال اخیر بود. یورو هم در این روز در مقابل دلار اندکی افت کرد. با وجود انتشار آمار بهتر از انتظار رشد اتحادیه اروپا، رشد ضعیف آلمان و فرانسه و حفظ رکود در ایتالیا نگرانی‌ها را باقی نگه داشته است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۹:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد