رشد اندک در هفته حمله به داعش

رشد اندک در هفته حمله به داعش
بهای اونس فلز زرد در پنج روز کاری گذشته در مقاطعی با افت‌و‌خیزهایی قابل توجه روبه‌رو شد، اما در نهایت در کل هفته رشد اندک 3 دلاری را ثبت کرد تا از قیمت 1216 دلار به 1219 دلار برسد.
بهای اونس فلز زرد در پنج روز کاری گذشته در مقاطعی با افت‌و‌خیزهایی قابل توجه روبه‌رو شد، اما در نهایت در کل هفته رشد اندک 3 دلاری را ثبت کرد تا از قیمت 1216 دلار به 1219 دلار برسد. طلا در نخستین روز کاری هفته ثباتی نسبی را رقم زد. بهای هر اونس طلا که هفته پیش از آن روی قیمت 1216 دلار ایستاده بود، دوشنبه با 2 دلار کاهش به 1214 دلار رسید. دوشنبه مقداری «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» مشاهده شد که توانست طلا را از قیمت کف جدا کند، اما در نهایت در کل سطح قیمتی تکان قابل توجهی نخورد.
 افت اندک شاخص‌های بازارهای سهام در آمریکا روز دوشنبه باعث افزایش خرید طلا شد، اما میزان این خریدها قابل توجه نبود. دوشنبه فشار شاخص دلار روی فلز زرد ادامه پیدا کرد. در نخستین روز کاری بازارهای جهانی دلار همچنان قوی ماند و بالاترین ارزش در 14 ماه گذشته را به ثبت رساند. آخر وقت دوشنبه همچنین وزیر دارایی چین اعلام کرد که کشورش به رغم آمار ضعیف اخیر به‌دنبال تصویب محرک‌های مالی بیشتر نیست. در حالی که برخی بازارهای مالی نگران وضعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند، این مواضع در جهت فشار بیشتر بر کالاهای خام عمل کرد.  به این ترتیب دوشنبه پایین‌ترین قیمت فلز زرد از اوایل سال 2014 ثبت شد. ولی روز دوم هفته کاری، روز متفاوتی بود. در این روز قیمت طلا رشد قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساند. افزایش قیمت این فلز گرانبها در روز سه‌شنبه دو دلیل عمده سیاسی و اقتصادی داشت. دلار پس از مدت‌ها یکه‌تازی در بازارهای جهانی ارز در این روز در برابر بیشتر ارزهای عمده افت کرد، گرچه در ساعات پایانی دوباره ارزش خود را بالا برد. از سوی دیگر در این روز آمریکا و متحدانش مواضع گروه خودخوانده «دولت اسلامی» را در خاک سوریه مورد حمله قرار دادند. این دو عامل باعث شد که قیمت اونس فلز زرد حتی تا 1234 دلار هم بالا برود؛ اما نکته مهم این است که طلا حتی با وجود چنین داده‌های اقتصادی و سیاسی هم به کانال 1220 دلاری بازگشت. تنش‌های ژئوپلیتیک خاورمیانه باعث افزایش خرید طلا به عنوان سرمایه امن شد و همچنین پایین بودن نسبی قیمت‌ها باعث «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران شد. به این ترتیب طلا در کل ساعات کاری با 8 دلار رشد روبه‌رو شد و روی قیمت 1222 دلار متوقف شد. افت قیمت‌ها از قله قیمتی بی دلیل نبود. اخبار سیاسی در بازار طلا بیشتر اثرات لحظه‌ای دارند. همچنین باید به بازگشت بخشی از ارزش دلار در طول ساعات کاری بازار اشاره کرد. البته در این روز «ریسک گریزی» هم مشاهده شد که نتیجه آن حرکت سرمایه از بازار سهام به بازار طلا بود. 
چهارشنبه اونس طلا نسبت به روز قبل با 6 دلار کاهش قیمت روبه‌رو شد و به بهای 1216 دلار رسید. مهم‌ترین دلیل این افت عامل خارجی قدرت دلار بود. شاخص دلار آمریکا در سومین روز کاری هفته به بالاترین میزان در چهار سال پیش از آن رسید که فشار بر تمام فلزات گرانبها را افزایش داد. در کنار این عامل خارجی تاثیر تحلیل‌های فنی نیز مشهود بود. به این ترتیب رشد طلا در روز سه‌شنبه به دلیل حملات آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش به مواضع داعش در سوریه و عراق عمر کوتاهی داشت. چهارشنبه بازارهای سهام جهان هم شاهد افت شاخص‌ها بودند، اما این افت به هیچ عنوان حالت سقوط به خود نگرفت. ولی این افت هم به رشد قیمت طلا کمک نکرد.
چهارمین روز هفته کاری روز بازگشت طلا به کانال 1220 دلاری بود. قیمت نهایی بازار برای یک اونس طلا در این روز 1221 دلار رقم خورد. مهم‌ترین عامل این بازگشت «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران و همچنین «شناسایی سود» توسط معامله‌گرانی بود که پیش‌بینی روند افزایشی را کرده بودند. بهای اونس در این روز ابتدا در ادامه افت چهارشنبه رو به کاهش گذاشت و به 1207 دلار هم رسید، اما عوامل مورد اشاره در ادامه فعالیت بازار قیمت این فلز گرانبها را بالا بردند. پوشش کوتاه‌مدت و بعد شناسایی سود توسط برخی معامله‌گران عجیب نبود چراکه طلا پیش از آن به کمترین قیمت در 9 ماه گذشته رسیده بود. در این روز دو عامل خارجی نیز به رشد بهای طلا کمک کرد. افت شاخص دلار از اوج خود و همچنین خروج سرمایه از بازارهای سهام باعث رشد چند دلاری طلا شد. با این حال، فاصله گرفتن دلار از قله قیمتی در حالی اتفاق افتاد که این ارز جهانی همچنان بسیار قوی ماند. شاخص دلار در این روز با وجود آنکه از قله فاصله گرفت، اما باز هم بالاترین میزان در چهار سال پیش از آن را برای خود ثبت کرد. این در حالی است که پنج‌شنبه یورو در مقابل اسکناس سبز آمریکایی به کمترین ارزش خود در 14 ماه گذشته رسید. تداوم تقویت دلار از یکسو مربوط به ادامه انتشار داده‌های خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و از سوی دیگر انتشار داده‌های بد از اقتصادهایی مانند اروپا و ژاپن بوده است. چنان‌که اشاره شد در حالی که فدرال رزرو ماه‌ها است که در حال تعدیل سیاست‌های انبساطی است، بانک مرکزی اروپا به تازگی چنین سیاست‌هایی را تشدید کرده است. تقویت دلار در چنین اوضاعی فشار بر تمام کالاهای خام را افزایش داده است. در روزهایی که طلا  از  نزدیک پایین‌ترین ارزش خود در 9 ماه گذشته بود، نقره نیز کمترین ارزش خود در 4 سال گذشته را تجربه کرد. فشار دلار روز جمعه نیز ادامه یافت تا قیمت نهایی هفته 1219 دلار شود. طلا روز جمعه ابتدا با رشد روبه‌رو شد اما بعد به کانال 1210 دلاری بازگشت. دلیل رشد اولیه طلا در روز جمعه را نوسان‌های بازارهای سهام دانسته‌اند. اما سایه دلار بر سر بازار فلزات گرانبها حفظ شد، به ویژه آنکه آمار تولید ناخالص ملی آمریکا که در روز جمعه اعلام شد نیز بهتر از انتظارها بود. آمار اولیه از میزان رشد تولید ناخالص آمریکا در سه ماه دوم سال 2014 پیش‌تر 2/4 درصد اعلام شده بود، اما آمار نهایی که روز جمعه منتشر شد میزان  6/4 درصد را نشان داد. این آخرین نشانه مهم از ادامه احیای اقتصادی آمریکا است. با این عامل بزرگ عجیب نیست که حتی با ادامه بحران‌های ژئوپلیتیک هم طلا حول و حوش مرز 1220 دلار نوسان می‌کند. به این ترتیب دلار آمریکا روز جمعه هم در برابر ارزهای عمده جهان با رشد روبه‌رو شد تا شاخص دلار در بالاترین سطح در چهار سال پیش از آن بماند. این امر یازدهمین هفته پیاپی رشد دلار را رقم زد، که طولانی‌ترین دوره رشد این ارز از سال 1971 میلادی است. در صورت ادامه این فشار و همچنین ادامه احیای اقتصاد ایالات متحده باید حرکت طلا به سوی مرز 1200 دلار را انتظار داشت. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۹:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد