رکورد جدید کاهش قیمت‌ها در آتی

رکورد جدید کاهش قیمت‌ها در آتی
روز گذشته به دنبال کاهش نرخ دلار، قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران کاهش یافت و قیمت‌های آتی به کف جدیدی در سال جاری رسید.
روز گذشته به دنبال کاهش نرخ دلار، قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران کاهش یافت و قیمت‌های آتی به کف جدیدی در سال جاری رسید. کاهش پی‌در‌پی بهای اونس طلا در هفته‌های اخیر باعث شده خریداران از بازار کنار بکشند و افت نرخ برابری دلار نیز به سقوط بیشتر قیمت‌ها کمک می‌کند. روز گذشته قیمت معاملات آتی سکه طلا در سررسید آبان‌ماه اختلاف بسیار کمی با قیمت نقدی داشت که نشان‌دهنده جو نزولی بازار است.
در هفته جاری نرخ معاملات در دو سررسید آخر به ترتیب 5/2 و 9/2 درصد نسبت به آخرین قیمت معاملاتی هفته گذشته کاهش یافتند. تا حدود ساعت 15:00 روز گذشته حجم معاملات در کلیه سررسیدها به بیش از سه هزار قرارداد و بازه نوسان قیمت در دو سررسید آخر به 6500 و 8 هزار تومان رسید. واکنش فعالان بازار آتی به عوامل موثر در بهای سکه طلا در شهریور‌ماه افزایش یافته است. روز گذشته قبل از آغاز به کار بازار آتی قیمت اونس طلا به زیر 1210 دلار رسید. نرخ برابری دلار نیز از ابتدای هفته جاری بیش از 20 تومان کاهش یافته و بازار آتی تنها پشتوانه حمایت از قیمت‌ها را از دست داده است. از موارد مهمی که معامله‌گران آتی چشم به آن دارند، نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران است که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نرخ دلار و در نتیجه قیمت طلا داشته باشد. معمولا با شروع مذاکرات، نوسانات بازار دلار افزایش می‌یابد. روز گذشته بازارهای جهانی شروع به کار کردند و قیمت اونس طلا با شروع به کار بازارهای جهانی و قبل از آغاز جلسه معاملاتی روز دوشنبه، به کمترین میزان در سال جدید میلادی رسید. مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش قیمت اونس طلا در سال جدید میلادی تنش‌های ژئوپلیتیک بودند که باعث رشد تقاضای طلا به‌عنوان دارایی امن برای سرمایه‌گذاری می‌شد. حال با آرام گرفتن نسبی تنش‌ها، احتمال کمتری برای رشد قیمت وجود دارد و افزایش قیمت در این شرایط می‌تواند بیشتر به دلیل اصلاح ریزش قبل باشد تا تغییر روند نزولی. از طرفی کاهش قیمت‌ها تا کف سال جاری می‌تواند تقاضای واقعی برای خرید طلا را افزایش دهد. از دیگر عوامل موثر بر افت قیمت‌ها، رشد اقتصادی آمریکا است که در سال‌های اخیر قوی بوده و باعث تقویت ارزش دلار شده است. از طرفی شاخص‌های سهام این کشور افزایش خوبی را تجربه کرده است و به نظر کارشناسان در حال حاضر بازار سهام بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران است تا بازار طلا. با این حال باید توجه داشت که قیمت جهانی طلا تنها فاکتور موثر بر قیمت‌ها در بازار داخل نیست. تقویم اقتصادی هفته جاری نیز نسبتا کم خبر است. از مواردی که می‌تواند مورد توجه فعالان بازار آتی باشد، سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا (testimony) در کمیته پول و اقتصاد پارلمان اروپا است که روز گذشته برگزار شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۰:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد