کاهش قابل‌توجه سطح مقاومتی طلا

کاهش قابل‌توجه سطح مقاومتی طلا
هفته جدید کاری با اخبار مختلفی در بازارهای مالی جهان همراه شده است. در بازار طلا مهم‌ترین خبر پایان توجه معامله‌گران به گزارش ناامیدکننده میزان اشتغالزایی آمریکا و در بازار ارز مهم‌ترین خبر سقوط پوند استرلینگ در واکنش به نظرسنجی‌های تازه در اسکاتلند بوده است.
هفته جدید کاری با اخبار مختلفی در بازارهای مالی جهان همراه شده است. در بازار طلا مهم‌ترین خبر پایان توجه معامله‌گران به گزارش ناامیدکننده میزان اشتغالزایی آمریکا و در بازار ارز مهم‌ترین خبر سقوط پوند استرلینگ در واکنش به نظرسنجی‌های تازه در اسکاتلند بوده است. روز جمعه و در آخرین روز هفته کاری گذشته گزارش میزان اشتغالزایی بخش غیرکشاورزی آمریکا منتشر شد که پایین‌تر از سطح انتظارها بود و این امر به رشد قیمت طلا کمک کرد؛ اما امید به ادامه احیای اقتصاد آمریکا باعث شده که خرید معامله‌گران با کاهش روبه‌رو شود. کاهش قیمت طلا از بعدازظهر جمعه آغاز شد و در نخستین ساعات کاری هفته جدید نیز ادامه پیدا کرد. به قول گزارشگر کیتکو، آمار ناامیدکننده روز جمعه، نتوانست به حمایت پایداری از بهای طلا تبدیل شود و رشد مقطعی آن روز ناتمام ماند. دوشنبه قیمت اونس طلا تا لحظه تنظیم خبر به 1265 دلار رسید که نسبت به قیمت بسته شده بازار در هفته گذشته 4 دلار افت را نشان می‌داد.
تحلیل‌های فنی نشان‌دهنده آن است که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1275 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به‌زودی به بیش از 1282 دلار و سپس 1284 دلار خواهد رسید. سطح مقاومتی طلا قبلا 1300 دلار فرض می‌شد. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت 1258 دلار است و اگر این سطح شکسته شود احتمال کاهش بیشتر قیمت فلز زرد وجود دارد. «ادواردمیر»، کارشناس ارشد موسسه Intel FC Stone می‌گوید: «تنش‌های سیاسی بین‌المللی دیگر قادر به افزایش چشمگیر قیمت طلا نیست و بعید به نظر می‌رسد که تنش‌های سیاسی بتواند تاثیر مهم و تعیین‌کننده‌ای بر بازار سهام و اوراق قرضه داشته باشد.» بزرگ‌ترین عامل فشار روی قیمت طلا در حال حاضر دلار قوی است. دلار پس از گزارش روز جمعه با افت روبه‌رو شد، ولی بازگشت بسیار خوبی داشت.
اما پوند در نخستین روز هفته کاری جدید وضعیت خوبی در بازارهای جهانی ارز نداشت. این ارز جهانی روز دوشنبه در برابر ارزهای عمده به کمترین ارزش خود در 10 ماه گذشته رسید. این درحالی است که بازارهای سهام و اوراق قرضه دولت بریتانیا هم در این روز دچار تنش شدند. این تنش‌ها 10 روز پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند درگرفته است. مهم‌ترین دلیل این تنش‌ها انتشار نتایج نظرسنجی از اسکاتلندی‌ها بوده است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای مردم اسکاتلند به استقلال نسبت به ماه‌های گذشته محتمل‌تر شده است. اسکاتلندی‌ها روز هجدهم سپتامبر تصمیم می‌گیرند که جزئی از «پادشاهی متحده» بمانند یا کشوری مستقل شوند. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حامیان جدایی 51 درصد و حامیان عدم استقلال 49 درصد رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند. این خبر باعث شد که روز دوشنبه ارزش پوند در برابر دلار به کمترین میزان در 13 ماه گذشته برسد. هر پوند در این روز معادل 6169/1 دلار معامله شد. همزمان بازار سهام لندن (فوتسی) بدترین عملکرد در میان بازارهای منطقه را داشت و چهار دهم درصد افت را تجربه کرد. نیل ویلیامز، اقتصاددان ارشد در موسسه مدیریت سرمایه هرمس می‌گوید: «پوند طبق پیش‌بینی‌ها تحت‌فشار قرار گرفته است. من هنوز فکر می‌کنم که این ارز فعلا گرفتار دردسر شدید نخواهد شد، اما رای مثبت به جدایی اسکاتلند پوند را آسیب‌پذیر خواهد کرد؛ چراکه 12 تا 18 ماه سردرگمی را در پی خواهد آورد.»
اما چنان که اشاره شد روز دوشنبه دلار آمریکا برخلاف افت شدید پوند با ثبات مواجه شد. دلار در این روز در برابر ین که یکی از پناهگا‌‌ه‌های سرمایه به حساب می‌آید روی نرخ برابری 09/105 پایدار ماند. روز جمعه ارزش دلار پس از انتشار گزارش مشاغل آمریکا با افت روبه‌رو شد، اما در ادامه کار بازارها به بالاترین ارزش در حدود 6 سال گذشته در برابر ین رسید.  یورو هم در این روز تقریبا با ثبات روبه‌رو بود. یورو که هفته گذشته در برابر دلار با نرخ 2920/1 که پایین‌ترین میزان در 14 ماه گذشته بود معامله می‌شد، دوشنبه با نرخ 2643/1 دلار معامله شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۲:۴۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد