اونس طلا در هفته‌ای که گذشت

اونس طلا در هفته‌ای که گذشت
اولین روز هفته در حالی آغاز شد که تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت روز کار، انتشار گزارش‌های ضعیفی از سوی کشورهای اروپایی و نگرانی‌ ناشی از تاثیر منفی تحریم‌های غرب علیه روسیه بر اقتصاد شکننده منطقه پولی یورو از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ‌می‌کاست.
اولین روز هفته در حالی آغاز شد که تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت روز کار، انتشار گزارش‌های ضعیفی از سوی کشورهای اروپایی و نگرانی‌ ناشی از تاثیر منفی تحریم‌های غرب علیه روسیه بر اقتصاد شکننده منطقه پولی یورو از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ‌می‌کاست.
به علاوه با توجه به شرایط عدم اطمینان مذکور و اینکه با نزدیک شدن به کنفرانس خبری بانک مرکزی اروپا سرمایه‌گذاران به نوعی در حالت انتظار به سر می‌بردند و احتمال می‌دادند ECB دست به اقدامات حمایتی تازه‌ای باهدف مقابله با رکود زند، تقاضا برای دلار به‌عنوان ارزی مطمئن تقویت شد و نرخ برابری یورو به دلار تنزل یافت. از سوی دیگر، گزارش نه چندان رضایت‌بخشی از بخش تولیدی چین اعلام شد که اگرچه بر امکان تداوم کاهش رشد در دومین اقتصاد بزرگ دنیا می‌افزود اما عمدتا به این خاطر که احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی دولت چین را بالا می‌برد تاثیر مثبتی بر بازار سهام آسیا در روز دوشنبه گذاشت. همچنین با شروع هفته جدید درعین‌حال که تنش‌ها در اوکراین کمی از بهای طلا حمایت ‌می‌کرد، اما به دلیل افزایش شاخص دلار و اینکه متاثر از تعطیلی بازارهای آمریکا و آرامش نسبی موجود، معاملات کالای مزبور حجم چندانی نداشتند فشار رو به پایینی بر بهای این کالای گرانبها وارد آمد.
اعلام ادامه کاهش نرخ تورم در اروپا با تاکید بر این مساله که همچنان باید تهدید رکود را جدی گرفت، چرا که می‌تواند اقتصاد اروپا را بیش از پیش در بحران مالی فروببرد، ریسک گریزی در روز سه‌شنبه را فزونی بخشید.  البته جو مطلوبی بر کلیت بازار حاکم بود با این پشتوانه که شاید به زودی سیاستی تازه از سوی بانک مرکزی اروپا به اجرا درآید و بتواند تحولی در روند رشد اقتصادی منطقه پدید آورد. در واقع از آنجا که به نظر می‌رسید افراد در انتظار شنیدن خبرهایی در این خصوص به سر می‌بردند کمی از حس منفی کاسته شد و بهبود فعالیت در بخش تولیدی آمریکا هم اندکی فضای سرمایه‌گذاری را مساعد کرد؛ اگرچه هنوز عواملی نظیر بحران سیاسی و آمار ضعیف منتشرشده از وضعیت اروپا و چین بر لزوم رعایت محافظه‌کاری می‌افزود. در مورد طلا نیز با وجود تداوم درگیری‌ها در اوکراین و کم رونق بودن بازار سهام، ظاهرا رشد دلار ناشی از مثبت‌اندیشی نسبت به آینده اقتصاد آمریکا به حدی بود که موجب شد قیمت این کالا به شدت تنزل یابد و به کمترین سطح خود در 11 هفته اخیر برسد که البته فقدان خرید فیزیکی طلا هم اثر خود را داشت.
در روز چهارشنبه گذشته از آنجا که سرمایه‌گذاران امیدوار بودند بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری خود در روز پنج‌شنبه، دل آنها را با رونمایی از برنامه حمایتی جدیدی شاد کند، از این رو با رغبت بیشتری ریسک را متقبل شدند. در این بین نه تنها ادامه تلاش مقامات روسی و اوکراینی برای رسیدن به توافق بر سر آتش‌بس در آرام شدن جو روانی موجود بی‌تاثیر نبود بلکه مطلوب بودن گزارشی از اوضاع اقتصادی چین نیز معاملات سهام اروپا و آسیا را رونق مضاعف بخشید.
در بازارهای آمریکا شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد، چرا‌که به‌‌رغم اظهارات اخیر مقامات روسی و اوکراینی مبنی بر اینکه می‌توان به نتیجه‌بخش بودن اقدامات صلح‌آمیز میان گروه‌های درگیر امیدوار بود، نخست‌وزیر اوکراین طرح پیشنهادی پوتین را رد کرد و در نتیجه با کمرنگ شدن خوش‌بینی افراد نسبت به فرآیند مذاکرات و ریزش سهام شرکت‌های بخش فناوری، بازار آمریکا منفی شد. در این بین اگرچه برآیند آمار و ارقام مربوط به آمریکا تا حدی رضایت‌بخش می‌نمود اما در کل نتوانست مانع افت ارزش دلار شود و درنهایت عوامل فوق مضاف بر بستن موقعیت‌های فروش با هدف شناسایی سود، بهای طلا را افزایش دادند. درحالی‌که بحران سیاسی در اوکراین، تهدیدی برای اقتصاد ضعیف اروپا به شمار می‌رفت و ECB تحت فشار قرار داشت تا گامی در جهت مقابله با رکودی بردارد که مدت‌ها است در صنایع آن ریشه دوانده است، خبر غافلگیرکننده کاهش نرخ بهره اروپا و اجرای دو برنامه خرید اوراق قرضه از سوی ECB و نیز انتشار شاخص‌های مثبتی از اقتصاد آمریکا جان تازه‌ای به بازارهای سهام روز پنج‌شنبه بخشید و بر ریسک‌پذیری افزود. در این روز اگرچه کاهش نرخ بهره اروپا، ارزش یورو را به شدت پایین آورد اما در کل، اقدام مزبور حس مطلوبی را نسبت به آینده منطقه پولی یورو به سرمایه‌گذاران منتقل کرد. درعین‌حال از آنجا که هنوز ابهامی جدی در مورد نتیجه مذاکرات گروه‌های درگیر در اوکراین وجود داشت، احتمال اعمال تحریم‌های تازه غرب علیه روسیه همچنان افراد را به رعایت محافظه‌کاری وامی‌داشت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۲:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد