ریزش بازار به زیر 73هزار واحد

ریزش بازار به زیر 73هزار واحد
بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد تداوم کاهش بود به گونه‌ای که 5/0درصد دیگر به زیان معامله‌گران در سال جاری افزود.
بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد تداوم کاهش بود به گونه‌ای که 5/0درصد دیگر به زیان معامله‌گران در سال جاری افزود. در بازار دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تحت تاثیر تشدید نگرانی‌های سیاسی با کاهش شدیدی مواجه شد به گونه‌ای که به‌رغم تلاش صورت گرفته برای کنترل میزان افت شاخص و انجام چند جابه‌جا‌یی بلوکی در قیمت‌های مثبت در نهایت شاخص با افت 370واحدی مواجه شد تا شاخص در رقم 72هزار و 941واحد آرام بگیرد.این شرایط در حالی رخ داد که دیروز مسوولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد با حضور در بازار سرمایه در مراسم راه‌اندازی نخستین صندوق زمین و مسکن حضور داشتند.
در خارج از بازار سرمایه دیروز رئیس‌جمهوری نیز در سخنانی با تاکید بر سیاست دولت در زمینه رفع تحریم‌ها و مذاکرات اتمی گفت: وزیر امور خارجه و همکارانشان که در این راه کار گسترده‌ای انجام دادند و من به خوبی می‌فهمم که کارشان تا چه اندازه سخت است. در این راستا هر جا لازم بوده من شخصا مسوولیت کار را بر عهده گرفتم و اگر لازم بوده که دراین مسیر کمکی انجام دهم مستقیما این کمک را انجام داده‌ام و این بار نیز در حضور ملت ایران عرض می‌کنم که رئیس‌جمهور به شخصه بار این مسوولیت را بر دوش گرفته است و تا پایان بر دوش خواهد گرفت.
با توجه به نزدیکی زمان از سر‌گیری مذاکرات هسته‌ای در هفته آخر شهریور ماه نگاه‌ها به این دور از مذاکرات است؛ امری که البته با توجه به رخداد برخی حوادث در روزهای اخیر با نگرانی‌ها همراه شده است. تحریم گسترده شماری از فعالان اقتصادی کشور از جمله برخی از شرکت‌های کشتی‌رانی و چند بانک از جمله بانک قوامین و بانک رسالت موجب شده است انتظار مذاکرات سختی در روزهای آینده وجود داشته باشد.
دیروز در تحولات درون بازاری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: شرکت‌های ایران گچ، پشمبافی توس، تولی پرس، شیمیایی رنگین و گروه صنعتی سدید از روز دوشنبه به بازار پایه فرابورس منتقل می‌شوند.
امیرحمزه مالمیر در گفت‌وگو با تسنیم از حذف 5 شرکت از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و انتقال به بازار پایه فرابورس ایران خبر داد و گفت: شرکت‌های ایران گچ، پشمبافی توس، تولی‌پرس، شیمیایی رنگین و گروه صنعتی سدید 5 شرکتی هستند که از روز دوشنبه، دهم شهریور از بورس به بازار پایه فرابورس انتقال خواهند شد.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درخصوص علت انتقال این 5 شرکت به بازار پایه فرابورس تصریح کرد: مواردی چون عدم سودآوری، نداشتن سهام شناور آزاد و زیان‌ده بودن از جمله مواردی هستند که باعث اخراج شرکت‌ها از بورس می‌شوند.
وی افزود: بر اساس رای هیات پذیرش حضور این شرکت‌ها در بورس لغو شده و مطابق قانون شرکت‌ها می‌توانند نسبت به ارائه تجدید نظر خواهی اقدام کنند که این 5 شرکت یا اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند یا درخواست آنها مورد موافقت هیات پذیرش قرار نگرفته است.
 در گروه ساختمان دیروز در کنار راه‌اندازی صندوق نسیم، رئیس اداره عملیات بازارفرابورس ایران گفت: 20 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود روز دوشنبه در بازار اول فرابورس عرضه اولیه می‌شود.
بهنام محسنی با اشاره به اینکه این عرضه اولیه معادل
 10 درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود است، ادامه داد: سهمیه معامله‌گران برخط (آنلاین) 10 میلیون سهم تعیین شده و مشتریان آنلاین پس از کشف قیمت و تعیین سهمیه هرکد، می‌توانند اقدام به خرید کنند. همچنین سقف خرید هرکارگزاری به همراه تمام شعب،
 73 هزارسهم و سهم هر صندوق سرمایه‌گذاری اعم ازمشترک و قابل معامله (ETF) هم 20 هزار سهم تعیین شده است.
محسنی با اشاره به اینکه بابت تجهیز نقدینگی این عرضه در بازار جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، عنوان کرد: نقدینگی لازم به منظور انجام موفقیت‌آمیز این عرضه پایین بوده و این عرضه به‌صورت مدیریت شده انجام می‌شود؛ بنابراین سهامداران و فعالان بازار ضمن هوشیاری به این موضوع، تنها متناسب با حجم این عرضه نسبت به تجهیز نقدینگی اقدام کنند.
در گروه خودرویی سخنان نمایندگان مجلس و همچنین رکود سنگین بازار خرید و فروش خودرو باعث کاهش اکثر نمادهای خودرویی شده است.
در گروه بانکی در حالی که همچنان فعالان اقتصادی در انتظار نتایج تصمیمات جدید بانک مرکزی در مورد کاهش سود کوتاه مدت به 10 درصد و الزام بانک‌ها به فروش سرمایه‌گذاری‌های خود هستند دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح تحقیق و تفحص از بانک سرمایه گفت: بانک سرمایه تسهیلات بدون ضمانت به افراد مساله‌داری مانند بابک زنجانی داده است.
ارسلان فتحی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از بررسی تحقیق و تفحص از دو بانک دیگر نیز در کمیسیون اقتصاد خبر داد.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 114میلیارد تومان و در فرابورس به 149میلیارد تومان بالغ شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۷:۹:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد