تحرک مثبت شاخص در محدوده پایین

تحرک مثبت شاخص در محدوده پایین
بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز شاهد نوسان اندک شاخص بود که برخلاف روزهای پیشین در محدوده مثبت رخ داد. در بازار دیروز شاخص کل با رشد 41 واحدی به رقم 73هزار و 540 واحد رسید.
بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز شاهد نوسان اندک شاخص بود که برخلاف روزهای پیشین در محدوده مثبت رخ داد. در بازار دیروز شاخص کل با رشد 41 واحدی به رقم 73هزار و 540 واحد رسید.
در این میان همانند روزهای قبل پایداری شاخص کل مدیون معاملات بلوکی در نمادهای موثر بر شاخص بود. در کنار معاملات بلوکی در بازار دیروز همچنان جریان پررنگ تقاضا در نمادهای کوچک بازار به چشم می‌خورد؛ نمادهایی که به دلیل حجم مبنای پایین و سهام شناور اندک مورد توجه معامله‌گران حقیقی بازار هستند. در این بخش دیروز نمادهایی در گروه‌های انفورماتیک، کانی 
غیر فلزی و خودرویی مورد توجه بازار بودند؛ نمادهایی که البته تاثیر کمی بر شاخص داشته و حرکت قیمتی آنها در جریان کلی بازار تاثیری نمی‌گذارد. 
در بازار دیروز در تحولات بیرون بازار نشست خبری دکتر قالیباف، مدیرعامل شرکت بورس مورد توجه بازار بود؛ مصاحبه‌ای که البته همچنان بر توقف عرضه‌های اولیه به دلیل شرایط نامناسب بازار تاکید داشت. توقف عرضه‌های اولیه
 از جمله مسائلی است که با انتقادات متعدد کارشناسان بازار مواجه شده است. اکثر کارشناسان عدم پذیرش شرکت‌های جدید در بورس و فرابورس را اقدامی اشتباه ارزیابی کرده و معتقدند غنی بخشی به بازار سهام از طریق حضور شرکت‌های جدید می‌تواند به خروج از رکود بازار کمک کند؛ کما اینکه در گذشته نیز بارها رخداد عرضه‌های اولیه موجب بهبود شرایط بازار شده است. در همین حال کارشناسان معتقدند از آنجا که اینک 9 ماه از افت بازار می‌گذرد و ممکن است این شرایط ماه‌های طولانی بر بازار حاکم شود محروم کردن شرکت‌های جدید از حضور در بازار سرمایه نمی‌تواند برای این شرکت‌ها امری قابل قبول باشد.
در بازار دیروز در گروه خودرویی همچنان بحث در مورد وضعیت قطعه‌سازان و افزایش نرخ قطعات ادامه داشت هر چند که هنوز هیچ خبر قطعی در مورد این مساله منتشر نشده است. در این گروه دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی آماده کردند که به موجب آن یک هیات مرکزی متشکل از نهادها و سازمان‌های مرتبط با خودروسازی برای تعیین قیمت خودرو داخلی تشکیل می‌شود.
عزت‌الله یوسفیان ملا، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از تهیه و تدوین طرحی برای تعیین مکانیزم قیمت خودرو خبر داد. وی با اشاره به گلایه‌های رئیس‌جمهور، نمایندگان و مردم از قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت گفت: پس از طرح گلایه‌ها جمعی از نمایندگان طی طرحی مکانیزم جدیدی برای تعیین قیمت خودرو مشخص کردند. نماینده آمل با بیان اینکه در این طرح مکانیزم لازم برای تعیین قیمت خودرو مشخص شده است تصریح کرد: در این طرح به دنبال آن هستیم که یک هیات مرکزی برای تعیین قیمت خودرو تشکیل شود تا این هیات پیرامون قیمت خودرو اعلام نظر کند.
در گروه قندی انتشار گزارش‌های ضد و نقیض میان شرکت‌های قندی دیروز نیز ادامه داشت و پس از چند گزارش منفی دیروز قند نقش جهان گزارش مثبتی ارائه کرد. «قنقش» در نامه ارسالی خود به بورس اعلام کرده که با توجه به به‌وجودآمدن شرايط خريد شکرخام از شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران پيش بيني مي‌شود مقدار خريد شکرخام از 25 هزارتن به
50 هزار تن افزايش وارائه خدمات کارمزدي از 75 هزارتن به
 25 هزار تن کاهش يابد، بنابراین پيش‌بيني می‌شود که سود هرسهم سال مالي منتهي به 29 اسفند 93 از مبلغ 1.150 ریال با رشد بیش از 17 درصدی به مبلغ 1.347 ریال افزایش یابد. در این گروه بازگشایی نماد قند ثابت نیز به تشکیل صف خرید برای نماد منجر شد. در گروه انفورماتیک انتقال سهام ملی انفورماتیک به بانک رفاه این نماد را با صف خرید همراه کرد. در گروه پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس گزارش عملکرد سال 93-92 خود را با کاهش 5/1درصدی سود نسبت به پیش‌بینی قبلی شرکت منتشر کرد.در گروه پتروشیمی جهش قیمت محصولات پلی‌اتیلنی به توجه معامله‌گران به این گروه منجر شده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۱:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد