قیمت آنی اونس طلا در هفته گذشته 24 دلار افت کرد

قیمت آنی اونس طلا در هفته گذشته 24 دلار افت کرد
بهای آنی اونس طلا از پنج روز کاری هفته گذشته، در چهار روز افت قیمتی را تجربه کرد تا در نهایت هفته کاری را با سقوط 24دلاری به پایان ببرد. بازار طلا هفته را با قیمت 1304 دلار برای هر اونس فلز زرد آغاز کرد، اما پس از چهار روز افت و بعد رشد در روز جمعه روی قیمت 1280 دلار متوقف شد. این دومین هفته پیاپی کاهش قیمت طلا بود.
بهای آنی اونس طلا از پنج روز کاری هفته گذشته، در چهار روز افت قیمتی را تجربه کرد تا در نهایت هفته کاری را با سقوط 24دلاری به پایان ببرد. بازار طلا هفته را با قیمت 1304 دلار برای هر اونس فلز زرد آغاز کرد، اما پس از چهار روز افت و بعد رشد در روز جمعه روی قیمت 1280 دلار متوقف شد. این دومین هفته پیاپی کاهش قیمت طلا بود.
طلا در تمام روزهای هفته گذشته، تحت فشار تقویت شاخص دلار و وضعیت خوب بازارهای سهام بود، اما به طرقی متفاوت از اخبار مربوط به فدرال رزرو نیز اثر پذیرفت. دوشنبه قیمت هر اونس طلا با تمام افت و خیزهای روزانه در نهایت روی قیمت 1297 دلار ایستاد که به معنای 7 دلار کاهش نسبت به قیمت بسته شدن بازار در هفته پیش از آن بود. در این روز عمده فشار موجود بر قیمت طلا نتیجه ادامه تقویت دلار و همچنین عملکرد خوب بازارهای سهام جهان بود. دوشنبه «ریسک گریزی» کمتری در بازار طلا مشاهده می‌شد که دلیل آن رشد شاخص‌های بازارهای سهام در دنیا از جمله بازارهای سهام آمریکا بود. این کاهش قیمتی همچنین تا حدی ناشی از اخبار سیاسی روزهای شنبه و یکشنبه بود که احتمال کاهش تنش‌های اوکراین را مطرح کرده بود.
قیمت نهایی اونس طلا در روز سه‌شنبه 1295 دلار بود. مهم‌ترین دلایل افت قیمتی سه‌شنبه وجود داده‌های خوب در آمار اقتصادی آمریکا، افزایش ریسک پذیری در بازارهای سهام و تقویت شاخص دلار بود. سه‌شنبه بعدازظهر داده‌های شاخص بهای مصرف و میزان مجوزهای ساختمانی ایالات متحده منتشر شد که نشانه‌های خوبی در مورد احیای بزرگ‌ترین اقتصاد در بر داشتند و فشار بر قیمت فلز گرانبهای طلا را افزایش دادند. میزان فروش مسکن در بازار آمریکا طی ماه جولای به بالاترین حد خود در 8 ماه اخیر رسیده است. از سوی دیگر کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک و ادامه احیای اقتصادی آمریکا باعث رشد شاخص‌های سهام در روز سه‌شنبه شد که به خروج سرمایه از بازار طلا کمک کرد. سه‌شنبه دلار به بالاترین ارزش در 11 ماه پیش از آن رسید که این امر نیز به ادامه روند کاهشی اونس طلا کمک کرد. مهم‌ترین خبر چهارشنبه انتشار متن گفت‌وگوهای نشست‌های قبلی کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا بود. چهارشنبه ظهر به وقت نیویورک انتشار صورت‌جلسه نشست‌های پیشین فدرال رزرو بازار را تحت تاثیر قرار داد، اما هضم واقعی این خبر در روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد. چهارشنبه اونس طلا شاهد افتی نه چندان زیاد بود که قیمت را به 1291 دلار رساند. گزارش فدرال‌رزرو نشان داد که وضعیت بازار کار آمریکا در حال بازگشت به حالت عادی است. این گزارش همچنین احتمال بالا رفتن نرخ‌های سود را زودتر از زمان متصور از سوی فعالان افزایش داد. دلار در این روز نیز قوی ماند. روز پنج‌شنبه طلا شاهد افزایش فشار فروش بود که از چند عامل تاثیر می‌گرفت. این فشار فروش در نهایت 15 دلار افت قیمتی را رقم زد تا بهای اونس طلا به 1276 دلار برسد که پایین‌ترین قیمت آنی اونس در دو ماه پیش از آن بود. انتشار صورت‌جلسه نشست‌های پیشین فدرال رزرو، تداوم تقویت شاخص دلار و افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام باعث سقوط طلا در این روز شد. با وجود آنکه بیشتر بازارهای سهام نسبت به جزئیات صورت‌جلسه فدرال رزرو واکنش چندانی نشان ندادند، بازار طلا شاهد افت قیمت‌ها بود. پنج‌شنبه آمار خوبی نیز از اقتصاد آمریکا منتشر شد که میزان مطالبات بیمه بیکاری از آن جمله بود.
اما پس از انتشار صورت‌جلسه نشست‌های قبلی فدرال رزرو، عمده توجه بازار معطوف به نشست «جکسون هول» شد. این نشست که روزهای پنج‌شنبه و جمعه در منطقه‌ای به همین نام در کانزاس سیتی آمریکا برگزار شد میزبان مقامات ارشد بانک‌های مرکزی و وزارت‌های دارایی کشورهای مهم جهان بود. مهم‌ترین سخنرانان این نشست روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا بودند. با این همه نشست جکسون هول و دیگر اخبار روز در نهایت قیمت طلا را 5 دلار تغییر داده و به رقم 1280 دلار رساندند.
اظهارات جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست اقتصادی جکسون هول به گونه‌ای بود که شفافیت کمی را در خصوص تصمیم احتمالی بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره ایجاد کرد. قیمت طلا پس از سخنرانی یلن تحت تاثیر کاهش شاخص سهام در بازارهای مالی اروپا و آمریکا، با افزایش نسبی روبه‌رو شد، ولی درهرحال در کل هفته بیش از 2 درصد کاهش داشت. باید به سخنرانی ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز اشاره کرد. مهم‌ترین موضع او این بود که نهاد تحت ریاستش به شدت نیازمند کمک دولت‌های اروپایی است تا بتواند وضعیت اقتصاد قاره سبز و ارز واحد اروپایی را سامان ببخشد. حالا باید دید که آیا بازار در هفته کاری جدید نیز به نشست جکسون هول واکنش نشان خواهد داد یا خیر. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۴:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد