بازار در ثبات شکننده

بازار در ثبات شکننده
بازار سهام پنجمین ماه سال را نیز با زیان 8/0 درصدی به پایان برد تا در کنار روند راکد، زیان معامله‌گران از ابتدای امسال تا 5/6درصد افزایش یابد.
بازار سهام پنجمین ماه سال را نیز با زیان 8/0 درصدی به پایان برد تا در کنار روند راکد، زیان معامله‌گران از ابتدای امسال تا 5/6درصد افزایش یابد.
بازار در شرایطی بر مدار تعادل نسبی حرکت می‌کند که شاخص در ابتدای امسال در محدوده 79 هزار واحد نوسان داشت و در مرداد‌ماه برای عبور از سطح 75 هزار واحدی ناکام ماند. به نظر می‌رسد بازار برای تغییر روند حرکتی خود در انتظار تصمیمات آینده دولت است به‌طوری که بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز معاملاتی مرداد ماه نیز در تعادل شکننده باقی ماند و در نهایت با سه واحد رشد در رقم 73هزار و 905واحد درجا زد. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در حالی به پایان هفته رسیدند که در طول هفته نیز همچنان بازار با ثبات نسبی شاخص همراه بود؛ امری که ناشی از عدم تغییر چشمگیر نمادهای بزرگ و گرایش معامله‌گران به نمادهای کوچک بود. در همین حال اکثر معامله‌گران با توجه به ارائه لایحه خروج از رکود دولت و تلاش بانک مرکزی برای محدود‌سازی سود بانکی در انتظار تحولات آتی هستند. این در حالی است که روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد استیضاح وزیر علوم بودند تا اولین وزیر دولت در جریان استیضاح رای نیاورد و دکتر نجفی سرپرست وزارت علوم شود. در تحولات کلان اقتصادی،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه‌‌ای به همه بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت نظارت خود اعلام کرد از تاریخ 1/6/1393 نرخ‌های سود سپرده‌های کوتاه‌مدت روزشمار 10 درصد است، انتظار می‌رود این امر بتواند در صورت اجرایی شدن به جذب بخشی از نقدینگی به بازار سرمایه کمک کند. در همین حال در تحولات دیگر اقتصادی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از باز شدن ال سی ٢ میلیارد یورویی فاینانس چین در طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی خبر داد. در گروه فلزی روز چهارشنبه اعلام شدکه طرح‌های تولید کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران در 6 ماهه دوم سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و در سال بعد نیز می‌توان شاهد تولید کاتد در صنعت مس باشیم. در همین حال در بازار جهانی بهای مس در حد 6هزار و 934دلار، آلومینیوم 2هزار و 28دلار، روی 2هزار و 313دلار و سرب 2هزار و 240دلار رقم خورده است. در گروه خودرویی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از هدف گذاری برای حفظ و افزایش میزان تولید خودرو در این گروه خبر داد و گفت: خوشبختانه تلاش های صورت گرفته موجب خروج از بحران و ورود به یک موقعیت با ثبات و پایدار شده است.
در گروه حمل‌و‌نقل، دریایی سینا روز چهارشنبه در حالی به تعادل رسید که نمادهای حمل و نقلی نظیر حمل‌و‌نقل توکا و توکاریل و حمل‌و‌نقل پتروشیمی مورد توجه بازار بودند.
در گروه غذایی، چهارشنبه نماد قند نیشابور برای تعدیل متوقف شد. در گروه سیمانی، سیمان فارس و خوزستان برای تعدیل مثبت سود متوقف شد. در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری سپه تحت تاثیر خبر حل مشکل حقوقی زمین‌های لواسان این شرکت با صف خرید همراه شد. در این گروه، سرمایه‌گذاری خوارزمی فروش سهام خود را در سرمایه‌گذاری آذر آگهی کرده است که در صورت اجرا می‌تواند سود شرکت را تغییر دهد. در گروه شیمیایی، سرمایه‌گذاری پتروشیمی بازگشایی مثبتی پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی داشت. در این گروه، کربن نیز با شایعه فروش بخشی از زمین‌های شرکت صف خرید را تجربه کرد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن مجموعا 218میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۶:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد