آرامش پیش از توفان بر هم خورد

آرامش پیش از توفان بر هم خورد
طلا در دو روز نخست هفته جدید ساعات آرامی را در بازار سپری کرد تا تنها امید این فلز زرد برای افزایش قیمت، تشدید توجه معامله‌گران به بحران‌های ژئوپلیتیک باشد.
طلا در دو روز نخست هفته جدید ساعات آرامی را در بازار سپری کرد تا تنها امید این فلز زرد برای افزایش قیمت، تشدید توجه معامله‌گران به بحران‌های ژئوپلیتیک باشد.
سه‌شنبه اونس فلز زرد در نهایت روی قیمت 1288 دلار ایستاد که نشانه ثبات قیمت‌ها نسبت به روز دوشنبه بود. چهارشنبه قیمت هر اونس طلا با يك دلار كاهش به 1290 دلار رسید که نشانه ادامه آرامش بازارهای جهانی تا بعدازظهر چهارشنبه بود، اما در فاصله ساعت 19 تا 20 ديروز 18دلار به قيمت هر اونس اضافه شد تا توفان وعده داده شده به وقوع بپيوندد. اين افزايش پس از انتشار اظهارات پوتين در خصوص تحريم روسيه و همچنين اخباري از تشديد تنش‌هاي اوكراين، در ساعات ابتدايي كار بازار نيويورك صورت گرفت.
قیمت بسته شدن بازار در روز سه‌شنبه گرچه نسبت به روز قبل ثابت بود، اما روند طلا در این روز بسیار پر افت و خیز بود. در حالی که طلا در ادامه مسیر کاهشی در روزهای قبل-که عمدتا ناشی از ادامه احیای اقتصاد آمریکا بود- در ابتدای فعالیت بازار نیویورک روند کاهشی گرفت و به قیمت 1283 دلار رسید، اما در ادامه فعالیت بازار و با افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و بعد با «پوشش کوتاه‌مدت» روند قیمت‌ها افزایشی شد. بهای اونس در پایان روز روی قیمت 1288 دلار متوقف شد. افرادی که از افت قیمت کالای قبلا خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها دوباره همان کالا را با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند. سه‌شنبه این پوشش کوتاه‌مدت بود که باعث بالا رفتن قیمت‌ها از کف قیمتی روز شد. کاهش مقطعی قیمت طلا در روز سه‌شنبه مانند روزهای پیش از آن، از اخبار خوب اقتصاد ایالات‌متحده و همچنین تقویت دلار آمریکا نشات گرفته بود. سه‌شنبه آمار بهتر از انتظار از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان فشار روی طلا را افزایش داد و بعد تقویت ارزش دلار به بالاترین میزان در 11 ماه گذشته و همچنین کاهش قیمت‌های نفت خام، موجب کاهش بیشتر قیمت فلزات گرانبها شد. قیمت طلا به‌جز عوامل پیش گفته از روند بازارهای سهام نیز اثر گرفت. در میانه‌های روز به وقت نیویورک بازارهای سهام با نگرانی درباره تنش‌های اوکراین شروع به افت کردند و این به افزایش قیمت طلا کمک کرد. گرچه برخی افت بازارهای سهام را ناشی از فروش فنی می‌دانند اما بیشتر بر تاثیر گفته یک مقام لهستان مبنی‌بر «تجمع نیروهای ارتش روسیه در مرز اوکراین» تاکید می‌شود. 
آخر وقت سه‌شنبه اخباری هم از اقتصاد چین منتشر شد که به ثبات قیمتی در کل روز کمک کرد. شاخص خرید مدیران بخش خدمات چین برای ماه ژوئن از سوی بانک HSBC معادل 50 واحد اعلام شد که پایین‌ترین رقم در 9 سال اخیر بود، اما اروپا خبر اقتصادی خوبی را مخابره کرد. اعلام شده که شاخص خرده‌فروشی اتحادیه اروپا در ماه ژوئن چهار دهم درصد رشد داشته که این سریع‌ترین رشد از سال 2007 بوده است. سه‌شنبه اقتصاد آمریکا داده‌های شاخص خرید مدیران بخش خدمات، موجودی تولیدکنندگان، شاخص خرید مدیران بخش خدمات جهانی و گزارش ISM بخش غیرتولید را منتشر کرد. این داده‌ها در کل اثری افزایشی بر بازار داشتند که در مقطعی قیمت‌ها را بالا برد. به این ترتیب آرامش در نیمه نخست هفته کاری مشهود بود. چهارشنبه بعدازظهر تراز تجاری آمریکا اعلام شد که امکان پوشش آن در این گزارش ممکن نبود. این گزارش در کنار اخبار اوکراین می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار شود و هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی برای اونس طلا ثبت شده باشد.
اما در بازارهای جهانی ارز، مهم‌ترین خبر چهارشنبه نوسان کاهشی یورو بود. در این روز ارز واحد اروپایی مقابل دلار به پایین‌ترین نرخ برابری در 9 ماه گذشته رسید، اما بعد کمی ترمیم شد. مهم‌ترین دلیل افت یورو انتشار خبر سقوط میزان سفارشات صنعتی آلمان و خبر تجمع نیروهای ارتش روسیه در نزدیکی مرز اوکراین بود. دلار نیز که سه‌شنبه در برابر ارزهای عمده به بالاترین ارزش در 11 ماه گذشته رسیده بود، همچنان قوی ماند. خبر دیگر بازار ارز در روز چهارشنبه سقوط دلار نیوزیلند بود. «کیوی» در این روز به پایین‌ترین نرخ برابری در دو ماه گذشته رسید. تجار ارز این هفته به نشست بانک‌مرکزی اروپا که پنج‌شنبه برگزار می‌شود، توجه خواهند داشت.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد