عملكرد طلا در پایان نيمه نخست 2014

عملكرد طلا در پایان نيمه نخست 2014
طلا نخستین روز هفته کاری را با افزایشی قابل توجه آغاز کرد تا این فلز گرانبها در پایان 6 ماه نخست سال جاری میلادی، سطح قیمتی خوبی را تجربه کند.
طلا نخستین روز هفته کاری را با افزایشی قابل توجه آغاز کرد تا این فلز گرانبها در پایان 6 ماه نخست سال جاری میلادی، سطح قیمتی خوبی را تجربه کند.
فلز زرد روز دوشنبه بالاترین قیمت‌ها در 12هفته اخیر را ثبت کرد. بازار حتی در مقطعی بهای این فلز گرانبها را به 1332 دلار نیز رساند، گرچه در نهایت بازار با قیمت 1326 دلار بسته شد. مهم‌ترین دلیل این افزایش قیمت، افزایش خریدها در بازار بود. افزایش خریدهای فنی و خریدهایی که برای استفاده از قیمت «احتمالا» پایین طلا انجام می‌شود، دوشنبه با ادامه افت شاخص دلار همراه شد تا تمایل سرمایه‌گذاران به بازار طلا افزایش پیدا کند. دوشنبه همچنین گزارش بانک مرکزی سان فرانسیسکو منتشر شد که اثر افزایشی بر بازار طلا داشت. این گزارش نشان می‌داد که نرخ‌های سود ایالات متحده در آینده نزدیک دچار افزایش نخواهد شد. سه‌شنبه قیمت طلا تا لحظه تنظیم این خبر به 1325 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد. دوشنبه آخرین روز معاملات ماه، فصل و در واقع 6 ماه نخست سال 2014 بود و این واقعیت، اهمیت این روز را به لحاظ فنی بالا می‌برد. وقتی بازار در حال اتمام دوره‌ای مانند دوره‌های پیش گفته است، اهمیت قیمت‌های پایین یا بالا از نظر تحلیل‌های فنی بسیار زیاد می‌شود. در واقع، دوشنبه نه فقط روز پایان ماه با قیمت‌های بالا بود، بلکه پایان سه ماه دوم و 6 ماه نخست سال جاری میلادی با قیمت‌هایی بالای مرز 1325 دلار بود. 1325 دلار سطح مقاومتی‌ای بود که در همین هفته تعیین شده بود. دوشنبه همچنین شاخص دلار در برابر ارزهای عمده به کمترین میزان در یک ماه گذشته رسید که این امر نیز به افزایش قیمت طلا کمک کرد. طلا در سه ماه نخست سال جاری میلادی به علت خشونت‌های اوکراین 7 درصد افزایش یافت و در سه ماهه دوم 2014 نیز با تنش‌های عراق با افزایشی 4/2درصدی روبه‌رو شد. طلا در یک ماه گذشته حدود 70 دلار و در یک سال منتهی به دوشنبه، حدود 89 دلار رشد داشته است.
دوشنبه اخبار بدی هم برای طلا منتشر شد. در این روز اعلام شد که تورم اتحادیه اروپا در ماه ژوئن بدون تغییر 5/0 درصد مانده است. این رقم همسو با پیش‌بینی‌ها بود که پایین‌ترین نرخ تورم در چهار سال گذشته را تداوم می‌دهد. نرخ تورم هدف بانک مرکزی اروپا 2 درصد است و این در حالی است که این بانک پنج‌شنبه نشستی برگزار خواهد کرد. گزارش پیش گفته همچنین اشاره می‌کند که وام‌دهی بانک‌ها در اتحادیه اروپا، باز هم مانند 25ماه گذشته کاهش داشته است. دوشنبه گزارش تجارت ISM شیکاگو، میزان فروش خانه‌های تازه ساز و گزارش چشم‌انداز تولید تگزاس منتشر شد که هیچ‌یک اثر بزرگی بر بازار نداشت. این هفته کاری به دلیل تعطیلات روز استقلال، در آمریکا چهار روزه خواهد بود و مهم‌ترین خبر اقتصادی هفته گزارش اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی ایالات متحده است. این گزارش پنج‌شنبه منتشر می‌شود و برگزاری نشست سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی اروپا نیز بر اهمیت این روز خواهد افزود. جنگ داخلی عراق نیز همچنان مساله‌ای است که بازار به آن توجه دارد، اما فعلا اندکی از کانون توجه‌ها خارج شده است. با این حال، هر لحظه احتمال تکان خوردن شدید بازار با اخبار رسیده از بحران عراق وجود دارد. دوشنبه همچنین خبر پایان آتش‌بس در اوکراین منتشر شد که می‌تواند اثری افزایشی بر بازار طلا داشته باشد.
اما سه‌شنبه در بازارهای جهانی ارز، یورو بازگشت خوبی داشت. ارز واحد اروپایی روز گذشته به بالاترین ارزش مقابل دلار در 6هفته اخیر رسید تا در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا قوی‌تر از گذشته باشد. معامله‌گران می‌گویند که حمایت از یورو افزایش یافته و این ارز جهانی را به نوسان افزایشی بالای میانگین 55 روزه‌اش که نرخ برابری 3698/1 برابر دلار است، رسانده است. یکی دیگر از مسائل مهم بازار ارز در این روزها جریمه بانک «بی ان پی پاریبا» از سوی دولت آمریکا است که دلیل آن کمک این بانک به دولت‌های تحت تحریم سازمان ملل اعلام شده است. سوال مهم بازار هم اینک این است که این بانک مبلغ 9 میلیارد دلاری جریمه خود  را از چه منبعی پرداخت خواهد کرد. خبر دیگر اینکه سه‌شنبه دلار استرالیا تقویت شد. بیانیه بانک مرکزی این کشور که در آن از عدم تغییر نرخ نقدینگی صحبت شده، باعث شد که «دلار استراليا» با رشد بیشتری مواجه شود. سه‌شنبه دلار نیز بر خلاف دوشنبه با افزایش اندکی در برابر سبد ارزهای عمده روبه‌رو شد.


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۰:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد