استراتژي بازار آتي در شرايط ريسك

استراتژي بازار آتي در شرايط ريسك
ديروز در بازار آتي؛ از چهار عامل اصلي تاثيرگذار بر روند آتي، يعني اونس، دلار، حباب سكه و اختلاف سررسيدها، تنها دلار بود كه با نوسانات خود، همچون اهرمي آتي را بالا كشيد.
ديروز در بازار آتي؛ از چهار عامل اصلي تاثيرگذار بر روند آتي، يعني اونس، دلار، حباب سكه و اختلاف سررسيدها، تنها دلار بود كه با نوسانات خود، همچون اهرمي آتي را بالا كشيد.
ديروز؛ با وجود آنكه سكه نقدي حدود 9 هزار تومان نسبت به روز ماقبل خود افزايش قيمت داشت؛ اما عملا شاهد تغيير محسوسي در سررسيدهاي مختلف بازار آتي نبوديم و حتي سررسيد آبان در زمان هايي، پايينتر از قيمت تسويه روز گذشته خود نيز معامله شد. به گفته يكي از كارشناسان بازار آتي، با توجه به نمودارهاي آتي مي‌توان دريافت كه روند قيمتي روز سه‌شنبه نشان داد كه در زمان صعود قيمت بازار نقدي، سررسيدهاي دورتر، افزايش قيمتي بيشتر از افزايش قيمت سكه نقدي را تجربه كردند. اين در حالي است كه در بازار ديروز، افزايش قيمت سررسيدهاي نزديكتر بيشتر از افزايش قيمت در سررسيدهاي دورتر بود. از لحاظ تكنيكي، اختلاف قيمتي سررسيدها يا سود آربيتراژي بازار؛ با وجود افزايش قيمت، رو به كاهش است كه اين بهترين سيگنال از تعديل انتظارات تورمي در بين فعالان بازار است.
اين تحليلگر ادامه داد: در طرف مقابل؛ ديروز دورترين سررسيد يعني سررسيد خوش اقبال آبان؛ شاهد باز شدن موقعيت‌هاي جديد و ثبت ركوردهاي تازه‌اي در موقعيت‌هاي باز بازار بود كه اين موضوع نشان مي‌دهد با توجه به حجم معاملات سررسيد آبان، همچنان كم‌ريسك‌ترين و نيز نقدشونده‌ترين سررسيد بازار آتي است.
سليماني همچنين گفت: با توجه به نمودار بازار آتي ديروز در مي‌يابيم كه اختلاف قيمت سررسيد ارديبهشت با سكه نقدي، 10 هزار تومان؛ تفاوت سررسيد تير با ارديبهشت زير 40 هزار تومان و اختلاف قيمتي شهريور با تير زير 50 هزار تومان است. اين در حالي است كه اختلاف قيمت سررسيد آبان با شهريور رقمي معادل 65 هزار تومان است كه اختلافي بالا و غيرمعقول است.
وي ادامه داد: با نزولي شدن قيمت اونس و دلار، سررسيد دورتر بخاطر اختلاف قيمتي غير‌منطقي و بيش از حد بالايي كه با سررسيد شهريور دارد، شاهد افت قيمتي بيشتري نسبت به افت قيمت سكه نقدي خواهد بود. تا حدود كمتر از 20 روز آينده، سررسيد دي ماه نيز باز خواهد شد. چون دورترين سررسيد بيشتر از بقيه مورد استقبال معامله گران بازار آتي قرار مي‌گيرد؛ موجب مي‌شود تا نقدشوندگي سررسيد آبان كمتر شود كه در نتيجه اختلاف قيمتي آن با سكه نقدي و سررسيد شهريور، رو به پايين تعديل می‌شود.
وي همچنين پيش‌بيني كرد كه روند چند روز آينده بازار آتي نزولي خواهد بود. چرا‌كه با اعلام نرخ بنزين، قيمت دلار كه هم‌اكنون به‌دليل جو هيجاني، دچار رشد قيمتي كاذبي شده، افت خواهد كرد كه اين امر در نهايت به حركت سكه آتي در روندی نزولي منجر خواهد شد.
در بازارهاي جهاني اما؛ روز سه‌شنبه تحت تاثير اعلام آمار فروش خانه‌هاي جديد در بازار نيويورك و با توجه به اينكه اين آمار و ارقام بهتر از مقادير پيش‌بيني شده بود، قيمت طلا براي لحظاتي به كمتر از 1277 دلار رسيد كه اين پايين‌ترين رقم از 11 فوريه تا كنون بوده است. از طرف ديگر اين آمارها، دلار را در بازارهاي جهاني تقويت كرد و همچنين بازارهاي سهام جهاني نيز مثبت شدند. ديروز آمار رشد اقتصادي چين اعلام شد كه پايين‌تر از سطح پيش‌بيني‌هاي كارشناسان بود كه باز هم براي چهارمين ماه متوالي شاهد افت نرخ رشد اقتصادي اين كشور بوديم. به گفته يكي از كارشناسان بازار، اين خبر ممكن است در ادامه همچنان اونس را تحت فشار قرار داده و موجب ريزش بيشتر آن شود. بايد ديد كه آيا اونس طي چند روز آينده موفق به تثبيت قيمت 1277 دلار خواهد شد يا خير كه در اينصورت عددهاي 1262، 1230 و در نهايت 1180؛ اهداف قيمتي بعدي اونس خواهند بود. در طرف مقابل اگر چنانچه اونس بتواند تنها يك روز بالاي 1300 دلار تثبيت شود، مي‌توان به روند مجدد صعودي طلا در ميان مدت اميد داشت. اونس به نظر مي‌رسد كه سطح 1280 دلار به ازاي هر اونس را نگه داشته است؛ ولي با توجه به اخبار مهم امروز (پنجشنبه) به نظر مي‌رسد كه شاهد نوسان قابل توجه اونس باشيم كه در صورت شكست محدوده 1280 دلار مي‌تواند تا 1260 دلار نيز در پله اول پايين برود. با توجه به تبعيت شديد بازار آتي از نرخ اونس طي مدت اخير بايد گفت به نوعي اين بازار نيز در انتظار روشن شدن قيمت‌هاي جهاني طلا است تا موقعيت خود را تعريف كند. به دنبال افزايش شاخص سهام در بازارهاي بين‌المللي و ادامه خروج ذخاير طلا از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جهان قيمت طلا امروز چهارشنبه بار ديگر با كاهش روبه‌رو شده است.
به گزارش رويترز، عدم تمايل سرمايه‌گذاران بين‌المللي براي سرمايه‌گذاري در بازار طلا موجب شد تا قيمت اين فلز زرد امروز نيز با كاهش نسبي روبه‌رو شده و به پايين‌ترين حد خود در دو ماه و نيم اخير برسد. طي هفته گذشته ميزان ذخاير طلاي صندوق اس پي دي آر حدود 10 تن كاهش داشته و اين روند طي روزهاي اخير نيز ادامه داشته است. بهبود عملكرد شاخص بورس در بازارهاي بين‌المللي تاثير زيادي بر افت قيمت طلا داشته است. به نظر مي‌رسد واردات طلاي هند در ماه‌هاي آوريل و مه‌معادل نيمي از واردات اين كشور در ماه مارس خواهد بود.
در بازار ارز اما ديروز، دلار باز هم با افزايش قيمت كار خود را آغاز كرد. اين ارز در ساعات ابتدايي بازار با نرخ 3320 تومان بر تابلوها بالا رفت، اندكي پس از شروع معاملات تا 3347 تومان نيز جهش داشت، اما رفته رفته از شدت رشد آن كاسته شد و روند نزولي در پيش گرفت. به گفته يكي از كارشناسان بازار، آنچه مبرهن است اين است كه بطور كلي با اعلام نرخ بنزين و روشن شدن تكليف قيمت سوخت، بازارهاي مختلف رفته رفته از سردرگمي كه به نوبت، گريبان تك تك آنها را گرفته، رهايي خواهند يافت.
به عقيده سليماني؛ با توجه به اينكه نشانگرهاي بنزين در جايگاه‌هاي سوخت سراسر كشور، چهار رقمي بوده و هيچگونه تغييري در آنها اعمال نشده است؛ اين موضوع قابل پيش‌بيني بود كه حتي قيمت بنزين آزاد نيز زير هزار تومان تعيين و اعلام شود، مگر اينكه برنامه‌اي به اين منظور انديشيده شده باشد كه البته اعلام نشده است. در اين‌صورت؛ انتظار مي‌رود با اعلام قيمت بنزين زير هزار تومان و با كاسته شدن انتظارات تورمي، بازار دلار در مسير نزول قرار گيرد. البته اين موضوع بستگي به قيمت‌هاي اعلامي دارد كه تا لحظه تنظيم اين گزارش هنوز قيمتي اعلام نشده است. اين انتظارات در كنار روند نزولي اونس، موجب شده تا سكه اعم از آتي و نقدي تقريبا بدون هيچگونه حباب قيمتي، روي عددي معادل ارزش طلاي موجود در آن، معامله شود. وي ادامه داد قيمت‌ها در سررسيدهاي مختلف بازار آتي، نشانگر آن است كه فعالان بازار، قيمت‌هاي فعلي دلار را به عنوان قيمت‌هاي ناپايدار تلقي می‌كنند كه با اعلام نرخ بنزين روبه پايين تعديل خواهد شد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه    نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۴:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد