معکوس شدن روند طلا در 24 ساعت

معکوس شدن روند طلا در 24 ساعت
طلا در 24 ساعت دو بار همه را شگفت‌زده کرد. این فلز گرانبها روز دوشنبه را با بالاترین بها در سه هفته اخیر به پایان برد، اما دیروز، سه‌شنبه، برخلاف پیش‌بینی اکثر کارشناسان عقبگرد داشت و به رقمی پایین‌تر از رقم بسته شدن بازار در هفته گذشته رسید.
طلا در 24 ساعت دو بار همه را شگفت‌زده کرد. این فلز گرانبها روز دوشنبه را با بالاترین بها در سه هفته اخیر به پایان برد، اما دیروز، سه‌شنبه، برخلاف پیش‌بینی اکثر کارشناسان عقبگرد داشت و به رقمی پایین‌تر از رقم بسته شدن بازار در هفته گذشته رسید.
تشدید بحران اوکراین روز دوشنبه طلا را به 1333 دلار در هر اونس رساند اما در نهایت بازار در این روز با قیمت حدود 1327 دلار بسته شد. این بها بالاترین بهای طلا در سه هفته کاری گذشته بود، وضعیت بی‌ثبات دیگر بازارهای مالی علاقه‌مندان به طلا را امیدوار کرده بود، با این حال به نظر می‌رسد خود بازار طلا هم ثباتی ندارد. چرا که طلا دیروز باز هم خلاف نظر فعالان بازار حرکت کرد و بیشتر از 25 دلار (تا لحظه تنظیم این خبر) افت داشت و به 1295 دلار در هر اونس رسید.
در ابتدای هفته جاری، بیشتر کارشناسان بازار طلا هفته‌ای قوی را برای فلز زرد پیش‌بینی می‌کردند. زیرا هیچ چشم‌اندازی از پایان بحران اوکراین موجود نیست و بازارهای سهام هم بعد از سقوط اخیر خود، هنوز به ثبات نرسیده‌اند. برخی از کارشناسان در توضیح دلیل سقوط اخیر طلا، به آمار خرده‌فروشی ایالات متحده اشاره می‌کنند که روز دوشنبه منتشر شد. آمار خوب خرده‌فروشی آمریکا در واقع نشان‌دهنده ادامه بهبود وضعیت بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا است و همین موضوع باعث شده که فعلا تقاضای کمتری به بازار طلا سرازیر شود. 
آمار خرده‌فروشی ماه مارس حتی از پیش‌بینی‌های خوشبینانه نیز بهتر بود و این خبر فعلا بر خبر اوکراین برتری یافته است. بر اساس داده‌های تازه منتشر شده، خرده فروشی آمریکا در ماه مارس بیشترین میزان رشد را در یک و نیم سال گذشته ثبت کرده و امیدها به اتمام مسیر احیا را تقویت کرده است. آبهیشک چینچالکار، تحلیلگر شرکت آناندراتی در بمبئی در پاسخ به سوال بلومبرگ درباره وضعیت طلا می‌نویسد: «کاهش بهای طلا تحت فشار آمارهای بسیار قوی خرده‌فروشی در ایالات متحده است. اما همزمان نباید فراموش کرد که وضعیت اوکراین همچنان باعث نگرانی است و این ممکن است بر بازار طلا اثرگذار باشد.»
با این حال و با وجود سقوط 26 دلاری دیروز، طلا در سال جاری حدود 10 درصد رشد قیمت داشته و این نشان می‌دهد که رویدادهای تاثیرگذار بر این بازار همچنان خبرساز خواهند بود. یکی دیگر از دلایل کاهش بهای طلا کاهش تقاضای چین عنوان شده است که حدود یک ماهی می‌شود که در سطحی پایین مانده و طلا را هم پایین نگه داشته است. چین دوشنبه و سه‌شنبه البته به‌گونه‌ای دیگر نیز خبرساز بود. برآوردهای جدید نشان می‌دهد که رشد چین که حدود 2 سال است آرام گرفته، ممکن است به کاهش ادامه دهد. این خبر در روزهای گذشته باعث افت شاخص‌های آسیایی شده است. البته اخبار مثبت آمریکا باعث شد که شاخص‌های اروپا و آمریکا تاثیر چندانی از این خبر نگیرند، اما در صورت افزایش نگرانی‌ها امکان خروج سرمایه از بازارهای بورس وجود خواهد داشت.
سایت «کیتکو» درباره این ابهامات بازار طلا می‌نویسد: «بسیار محتمل است که بحران اوکراین این هفته بار دیگر بر جهت حرکت بازار تاثیر بگذارد. این امر دست کم در کوتاه‌مدت، میل به فروش طلا را کاهش خواهد داد.» با این حال اتفاقات روز سه شنبه در بازار طلا پس از انتشار آمار خرده‌فروشی آمریکا، به ما این مساله را گوشزد می‌کند که آمار اقتصادی که تمام این هفته بناست از سوی دولت آمریکا منتشر شود ممکن است بر بحران ژئوپلیتیک شرق و غرب سایه بیندازد.
در میان‌مدت نیز، با وجود تمام افت‌و خیزها و بحران‌هایی که ممکن است بهای طلا را بالا ببرد، برخی پیش‌بینی‌ها از کاهش قیمت طلا در سال 2013 می‌گویند. بانک وستپک استرالیا پیش‌بینی کرده که به دلیل کاهش محرک‌های اقتصادی در آمریکا و سطح پایین تورم در این کشور، قیمت جهانی طلا در سال جاری میلادی 22 درصد کاهش یابد. این یعنی طلا ممکن است در پایان سال 2013 قیمتی معادل 1025 دلار در هر اونس داشته باشد. یک اقتصاددان ارشد بانک وستپک استرالیا واقع در سیدنی، دومین کسی که درست‌ترین پیش‌بینی‌ها را در 2 سال گذشته به این پایگاه خبری بلومبرگ ارائه کرده، در سنگاپور به خبرنگاران گفته که طلا، سود نگهداری سایر کالاها نسبت به سود بازار را کمتر می‌کند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۱:۵ قبل از ظهر
نظرات (2)

شکوفه  ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۹:۴۳ قبل از ظهر

WWWWHHHOOOOOOOOOOOOOO

مریم  ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۲۳:۳۳ قبل از ظهر

کیفیت بالا و طرح های اروپایی جلوه ی خاصی به مدل دادن

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد