شادی طلا از آشفتگی در اوکراین

شادی طلا از آشفتگی در اوکراین
درحالی‌که تقریبا هیچ‌کس از دورتازه تنش‌ها در اوکراین به‌دلیل عواقب نامشخص آن خوشحال نیست، پیش‌بینی می‌شود که طلا مانند بسیاری از اوقات در بحران تازه هم، خیز بگیرد.
درحالی‌که تقریبا هیچ‌کس از دورتازه تنش‌ها در اوکراین به‌دلیل عواقب نامشخص آن خوشحال نیست، پیش‌بینی می‌شود که طلا مانند بسیاری از اوقات در بحران تازه هم، خیز بگیرد.
دیروز-دوشنبه- و در نخستین روز کاری بازارهای مالی جهان در هفته جدید، طلا به‌دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران بازارهای سهام از تاثیر افزایش خشونت‌ها در شرق اوکراین با افزایش بها مواجه شد؛ اما تحلیلگران بازار می‌گویند که این هفته احتمال افزایش بیشتر قیمت این فلز گرانبها وجود دارد. رئیس‌جمهور اوکراین صبح یکشنبه از احتمال اعزام ارتش به شرق کشور برای رویارویی با هواداران روسیه خبر داد تا بازارها روز دوشنبه از این رویداد تاثیر بگیرند و طلا از 1316 دلار در هر اونس در آغاز روز به 1323 دلار (تا لحظه تنظیم این خبر) برسد.
کریس ویلسون، تحلیلگر بازار در آی‌جی‌مارکتس می‌گوید که احتمال جنگ داخلی حالا جدی است و با توجه به این موضوع او اکنون نظر هفته گذشته‌اش را در مورد بازار طلا اصلاح کرده است. مریل لینچ، تحلیلگر بانک آمریکا هم به رویترز همین را گفته است: «گرچه این فقط یک سناریو است، اما چشم‌انداز برای فعالان بازار تیره است و تحریم‌های غرب علیه مسکو را هم باید به این داستان افزود.» ویلسون هفته گذشته گفته بود که انتظار دارد طلا حول‌و‌حوش 1320 دلار در هر اونس نوسان داشته باشد؛ اما حالا در گفت‌وگو با کیتکو می‌گوید که با در نظر گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیک باید دید میان‌مدت خود را تغییر دهیم.
او می‌گوید: «وقتی طلا همزمان با انتشار اخبار اوکراین به حرکت پیرامون مرز 1321 دلار رسیده، باید دید مثبتی به طلا داشته باشیم.» او می‌افزاید که حرکت سرمایه‌ها به سوی طلا می‌تواند بر بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا تاثیر بگذارد.
 این در حالی است که همه منتظر اعلام داده‌های خرده‌فروشی ماه مارس آمریکا هستند تا به قول آدام باتن، استراتژیست ارزهای جهانی در فارکس‌لایو، چشم‌انداز بهتری نسبت به احیای اقتصاد ایالات‌متحده پیدا کنند و وضعیت آینده را بهتر تخمین بزنند. وستون در مورد بازار ارز و طلا بر این باور است که انتشار اطلاعات مثبت از اقتصاد آمریکا که روزهای دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته اعلام خواهد شد، می‌تواند در شرایط عادی قیمت دلار را بالا ببرد و بهای طلا را کاهش دهد؛ اما به خاطر ملاحظات ژئوپلیتیک نمی‌توان چندان به رابطه منفی دلار و طلا مطمئن بود. او می‌گوید: «بازار روی اوکراین تمرکز کرده و همه به فکر حفظ سرمایه هستند. من گمان می‌کنم که اگر بازار روز دوشنبه روی قیمت 1321 دلار برای هر اونس طلا بسته شود، می‌توانیم برای روزهای بعد قیمت 1350 دلار را انتظار داشته باشیم.»
این پیش‌بینی چندان دور از ذهن نیست؛ چرا که بازارهای سهام آمریکا، اروپا و آسیا هم از هراس جنگ داخلی اوکراین آسیب دیده‌اند. افت تقریبا تمام شاخص‌های مهم جهانی خبر خوبی برای طلا است؛ زیرا فرار سرمایه از بورس به افزایش بیشتر بهای طلا و طلای آتی خواهد انجامید؛ اما با افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب، بازارهای روسیه و روبل، واحد پول این کشور نیز سقوط کرده‌اند. دوشنبه بازار اصلی سهام مسکو بیش از 5/1درصد و روبل حدود یک درصد افت کردند. روبل البته در ادامه روز بخشی از ارزشش را پس گرفت. در عین حال بازارهای مالی و ارز ملی روسیه هفته آینده حتی ممکن است با مشکلات بیشتری روبه‌رو شوند؛ چون وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه آینده تحریم‌های بیشتر را علیه مسکو بررسی خواهند کرد.
 همزمان ین ژاپن از شرایط نفع برده و دلار در برابر ین تا عدد 66/101 پایین آمده است. یورو اما افت داشته و به 1/3825 دلار رسیده است. این در حالی است که مقامات صندوق بین‌المللی پول اواخر هفته گذشته میلادی از تصمیم برای اتخاذ تدابیر تازه برای تقویت یورو خبر داده بودند. دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، اما گفته بود که تقویت نرخ برابری نیاز به سیاست‌گذاری پولی بیشتری دارد. در این میان فقط همان طلا است که تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که در روزهای آینده قوی خواهد ماند. طلا دوشنبه 0/42 درصد بالا رفت تا این هفته احتمالا درصدهای بالاتری را هدف بگیرد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۶:۴۲:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد