آتی سکه؛ همچنان در محاصره اخبار

آتی سکه؛ همچنان در محاصره اخبار
خبرهایی که قدرت نوسانی کردن بازارهای طلا و ارز را داشته باشند، روز گذشته کم نبودند که البته همچون یک هفته گذشته، عمدتا از تحولات منطقه ناشی می‌شدند.
خبرهایی که قدرت نوسانی کردن بازارهای طلا و ارز را داشته باشند، روز گذشته کم نبودند که البته همچون یک هفته گذشته، عمدتا از تحولات منطقه ناشی می‌شدند.
در پی همین اخبار، هر اونس طلا از مرز 1400 دلار عبور کرد و بازار تهران هم بر بهای سکه و طلای خود افزود. در این میان سکه‌های بازار معاملات بورس کالا هم با قدرت فراوان در جهت صعود پیش رفتند. این در حالی بود که در داخل کشور خبرهایی وجود داشت که می‌توانست به پیش‌روی بازارها در جهت کاهش قیمت کمک کند.  
از جمله این خبرها قطعی شدن سفر رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل بود که روز گذشته از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اعلام شد. از سوی دیگر به گفته ظریف، تیم مذاکره‌کننده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط رییس جمهور مشخص شده، اما باید توسط دفتر ریاست جمهوری اعلام شود. این اخبار در شرایط عادی می‌توانست به کاهش قیمت‌ها در بازارهای پولی بینجامد، اما در شرایطی که اخبار سوریه در صدر پارامترهای موثر بر بازارهای بین‌المللی و داخلی است، تاکنون در حاشیه قرار گرفته است.
در چنین شرایطی، بازار قراردادهای آتی سکه طلا، روز گذشته در آغاز به کار خود، با صف خرید مواجه شد و در تمام سررسیدها نزدیک به 4 درصد افزایش قیمت داشت که این افزایش برای سکه سررسید آذرماه، از همان ابتدا پنج درصد(معادل سقف افزایش بها) بود. تا ساعات اولیه معاملات این روز، نوسان قیمت‌ها در همان محدوده نزدیک به پنج درصد دنبال شد و انتظار می‌رفت در صورتی که خبر خاصی بر بازار تاثیر نگذارد، حجم قراردادهای معامله شده این روز، کمتر از روزهای گذشته باشد که همین طور هم شد. چراکه نوسان قیمتی کاهش یافته بود، اما در این میان برای سررسیدهای نزدیک (شهریور و مهر) تا حدودی از شدت افزایش قیمت‌ها کاسته شد و این سکه‌ها در محدوده سه درصد نوسان کردند. دلیل این امر، کاهش محدود قیمت سکه نقدی بود.
یکی از مهم ترین عواملی که موجب بالا رفتن قیمت‌ها شد، این بود که سنای آمریکا، لایحه اقدام نظامی علیه سوریه را به صورت محدود شده تصویب و مجوز ۶۰ روزه برای این حمله را صادر کرد. گفته می‌شد این پیش‌نویس احتمالا امروز برای تایید نهایی و پس از آن ارائه به کنگره، به رای گذاشته ‌شود و حالا انتظارها برای به نتیجه رسیدن این تصمیم، تا 9 سپتامبر و پایان یافتن تعطیلات کنگره ادامه خواهد داشت و در این مدت هر خبری که به نوعی مرتبط با این تحولات باشد، بر بازارهای طلا و ارز، اثرگذار خواهد بود.
روز گذشته همچنین قرار بود تا پارلمان فرانسه، برای بررسی وضعیت سوریه، جلسه‌ فوق‌العاده برگزار ‌کند؛ این در حالی است که رییس جمهور این کشور در برابر مخالفان حمله نظامی فرانسه به سوریه، مقاومت می‌کند، اما در عین حال اعلام کرده که این کشور، به تنهایی در این زمینه اقدامی نمی‌کند. نتیجه نهایی این موضوع هم می‌تواند تغییرات امروز بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.
بهای جهانی طلا که روز سه شنبه تا 1415 دلار هم بالا رفته بود، روز گذشته هم نوسانات فراوانی را از سر گذراند. کارشناسان بازارهای مالی، موفقیت باراک اوباما در جلب حمایت چهره‌های شاخص کنگره آمریکا برای حمله نظامی محدود به سوریه را علت اصلی افزایش خرید طلا اعلام کردند. دیروز همچنین رژیم صهیونیستی، مسوولیت حمله موشکی به سواحل سوریه را برعهده گرفت. در این روز همچنین اوباما جلسه خود را با پوتین لغو کرد که همه این خبرها در کنار هم و همراستا با تصمیمات سنا و اکثریت جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به گمانه‌زنی‌ها از احتمال حمله به سوریه، به شدت دامن زدند. در عین حال، چند روزی است که شاخص بورس تهران هم با ریزش به کار خود ادامه می‌دهد، به طوری که روز چهارشنبه، افت 816 واحدی را در سایه سنگین اخبار بین‌المللی، تجربه کرد. در حال حاضر بازارهای سکه و طلا توانسته‌اند سرمایه فراوانی را به شکل نقدینگی سرگردان، به خود جذب کنند؛ چراکه بورس سهام و بازار مسکن در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند و از سوی دیگر تاکنون، وجه تضمین بازار آتی سکه نیز برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، بسیار جذاب بوده است. از طرفی هنوز تصمیمی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اتخاذ نشده است، اما در صورتی که این نرخ افزایش یابد و در شرایطی که بازارهای موازی با سکه، بهبود پیدا کنند، این احتمال وجود دارد که حجم بالای نقدینگی از بازار سکه خارج شده و به سمت بانک‌ها و دیگر بازارها حرکت کند. در این میان، مادامی که اوضاع اقتصادی کشور به همین منوال باشد و با توجه به نرخ فعلی تورم، در صورتی که دولت و بانک مرکزی تلاش کنند تا نرخ تورم را طوری کاهش دهند که با نرخ سود سپرده‌های بانکی متناسب باشد، این امر منجر به تقویت سفته‌بازی شده و خود می‌تواند بر افزایش مجدد تورم دامن بزند.
همان طور که انتظار می‌رفت، بورس کالا، بر میزان وجه تضمین اولیه بازار آتی سکه 150 هزار تومان افزود. بر اساس جدیدترین اطلاعیه این شرکت، طبق مصوبه هیات پذیرش، در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال آتی طی روزهای اخیر، از روز شنبه مورخ 16/06/1392 پس از اتمام روز معاملاتی، وجه تضمین اولیه برابر مبلغ 3 میلیون و 600 هزار تومان تعیین می‌شود. افزایش وجه تضمین در شرایطی که مناسب بودن آن در یکی دو ماه اخیر، به افزایش چشمگیر حجم معاملات آتی سکه، منجر شده بود، شاید در روزهای پیش رو در صورتی که از نوسانات بازار کاسته شود، به کاهش حجم قراردادهای معامله شده بینجامد. روز گذشته، سکه‌های بازار نقدی هم به میزان چشمگیری افزایش قیمت پیدا کردند و بر قیمت دلار بازار آزاد نیز افزوده شد. در این روز برخی صرافی‌ها از تغییرات ساعتی قیمت‌ها خبر دادند. به عقیده این قشر، روند پیش رو در بازار برای قیمت ارز مشخص نیست. در آن سوی جهان، اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده‌اند معتقدند که بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاست‌گذاری خود که روزهای 17 و 18 سپتامبر برگزار خواهد شد، تصمیم می‌گیرد کاهش خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه را که به برنامه تسهیل پول معروف است آغاز کند. به عقیده تحلیلگران، تنش‌های مربوط به سوریه عامل صعود قیمت‌های طلا در کوتاه‌مدت خواهد بود. از سوی دیگر، آمار اقتصادی اخیر آمریکا که منعکس‌کننده احیای این کشور است، دورنمای کاهش تدابیر محرک پولی را قوی کرده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۲:۳۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد